E-handeln växer mot 50 miljarder

E-handeln är på väg mot 50 miljarder. Enbart det första kvartalet såg en tillväxt på 19 procent. Det visar den senaste rapporten från HUI. Den sektor som starkast växte var livsmedel. Prognosen på 50 miljarder skulle innebära en ökning med 16,5% jämfört med föregående år (2014). Skulle prognosen bli verklighet innebär det att e-handeln skulle stå för sju procent av den totala detaljhandeln.

E-handel mellan företag har stor potential

I USA är omsättningen från e-handeln mellan företag omkring dubbelt så hög som inom detaljhandeln. Omkring hälften av de företag som erbjuder sina B2B-kunder möjligheten att köpa produkter på nätet ser både en ökning av ordervärdet, och lägre kostnader för att få nya kunder. Men trots att det finns stora möjligheter, är e-handel något som många B2B-företag i Sverige inte riktigt anpassat sig till.

Svensk e-handel har en trend mot 50 miljarder kronor på nätet. Ställer man det i relation till B2B-försäljningen över nätet i USA borde svensk B2B handel online generera över 100 miljarder kronor i försäljning per år. E-handel B2B är ett enkelt och effektivt sätt att leverera varor till företag och har många konkurrensfördelar.

Nio av tio vill e-handla i tjänsten

Företagskunder är också privatpersoner som själva e-handlar hemma. Självklart finns det därför fördelar för leverantörer som kan anpassa sig till detta och erbjuda kunderna B2B-försäljning över nätet.

Enligt en annan undersökning, framtagen av Forrester på uppdrag av hybris, säger 93 procent av de tillfrågade att de hellre vill kunna handla på nätet på egen hand, än att prata direkt med leverantören. Undersökningen visar även att 50 procent av de tillfrågade skulle byta till en konkurrent om de var lättare att arbeta med.

Det finns självklart lägen då man vill förhandla om priser, exempelvis i stora eller komplexa affärer. När det gäller enkla återköp eller förbrukningsvaror är e-handeln smidigare då man slipper kontakta rätt person och förklara sitt problem före beställning.

Källor:
"Svensk E-handel för B2B-företag värd 75 miljarder" - ehandel.se