Ökad försäljning av varma kläder i takt med stigande elpriser

Ökad försäljning av varma kläder i takt med stigande elpriser

Svenskarna gör sig redo för en ekonomisk vargavinter. För att möta de rusande elpriserna väljer allt fler att sänka temperaturen i sina hem, vilket skapar nya värmebehov. Detta märks tydligt hos Outnorth, som upplever en kraftigt ökad efterfrågan på varma kläder för inomhusbruk.

Outnorth är Nordens ledande e-handlare inom outdoor med kläder och utrustning för friluftsliv och uteträning. Under hösten har företaget sett en markant förändring i vad kunderna handlar jämfört med tidigare år. Trenden är tydlig: just nu råder en stor efterfrågan på varma plagg som kan användas inomhus.

Outnorths försäljningssiffror för oktober 2022, jämfört med samma period 2021, visar på en hög efterfrågan på framför allt underställ (+75 %), mellanlagertröjor som till exempel fleecetröjor (+30 %), samt varma strumpor (+20 %).

– Vi tror att en stor del av förklaringen ligger i de höga elpriserna. När vinterkylan drar in över landet riskerar mängder av hushåll att drabbas av tuffa elräkningar. För att spara pengar väljer många att dra ner på temperaturen och i stället klä sig varmare än vad man normalt brukar göra inomhus, säger Harald Ennen, CEO på Outnorth.

Fakta inomhustemperatur
Att sänka värmen i hemmet kan vara en lönsam åtgärd. Många hushåll har, ofta ovetandes, onödigt hög inomhustemperatur. Rekommenderad temperatur för vardagsrum är 20 grader och för sovrum 16–18 grader. Om innetemperaturen sänks med bara en grad kan uppvärmnings-kostnaden minska med 5 procent. Källa: goteborgsenergi.se

Nedan tipsar Outnorths kategoriexpert Jens Holgersson om hur man kan tänka när man ska klä sig varmt inomhus.

För mer information vänligen kontakta:

Charlotte Berlevik, CMO Outnorth, charlotte.berlevik@outnorth.com, +46 72 157 30 50

Jonas Lidheimer, Kommunikationsansvarig Story House Egmont, jonas.lidheimer@egmont.se, +46 708 63 94 62

Så kan du tänka när du klär dig varmt inomhus

Outnorths kategoriexpert Jens Holgersson kommer med tre bra tips när det kommer till att klä sig varmt i inomhus:

• Lager-på-lager-principen. En klassisk klädmetod inom outdoor är att klädseln ska vara uppbyggd lager på lager. Närmast kroppen används ett fukttransporterande och värmande plagg, och ytterst ett tunt ”skalplagg”. Samma princip gäller för den som vill hålla sig varm inomhus. Som förstalager rekommenderas ett underställ, och som andralager till exempel en värmande fleecetröja och byxa.
  • Ull eller syntet i stället för bomull. Ull håller dig varm när det är kallt och sval när det är varmt. Ull är ett mulitifunktionellt material och transporterar bort fukt från hud och plagg, och går att använda flera gånger utan att behöva tvättas. Ett alternativ till ull är värmande syntet, till exempel fleece. Bomull bör däremot undvikas, p.g.a. betydligt sämre värmebevarande och fukttransporterande funktion.
  • Varmt om fötter, hals och handleder. Vissa kroppsdelar är särskilt känsliga för kyla, såsom fötter, händer och nacke. Här kan värmande plagg göra stor skillnad, till exempel ett par varma innetofflor i ull eller dun, handledsvärmare i syntet eller ull, och/eller en så kallad ”neck gaiter” (halsvärmare av tubmodell) som värmeskyddar hals och nacke.

Outnorth är Nordens ledande e-handelsverksamhet inom outdoor och friluftsliv. Outnorth vill inspirera fler människor att vistas utomhus och må bra, och har ett stort fokus på miljö och hållbarhet. Huvudkontoret ligger i Växjö och i Göteborg finns företagets stora centrallager. Outnorth omsatte 2021 ca 1,1 miljarder svenska kronor. Outnorth ingår i den nordiska Outnordic-koncernen där även norska Fjellsport och Skitt Fiske ingår. Outnordic är en del av den nordiska mediekoncernen Egmont. Läs mer på www.outnorth.se.