Pressmeddelande -

Utbildningsinstitutioner kan anpassa sig efter kraven till följd av coronapandemin

Med rätt lösningar kan skolor och andra utbildningsinstitutioner i stor utsträckning anpassa sig efter de utmaningar som coronaviruset medfört. Utomhusområdet är nyckeln till de där extra kvadratmeterna, och den danska designindustrin står redo med hygien- och rengöringsvänliga lösningar.

Trots att vi troligtvis har sett det värsta av covid-19 här i Sverige så krävs det fortfarande stora insatser från landets utbildningsinstitutioner för att hindra smittan från att spridas på nytt. Myndigheterna uppmanar bland annat till att hålla avstånd och riktar särskild uppmärksamhet kring de så kallade ”kontaktytorna”, eftersom detta är områden med större risk för kontaktsmitta. Därför är frekvent rengöring av ytor som många människor vidrör extra viktigt.

Det prisbelönta designföretaget out-sider a/s menar att de bra lösningarna redan finns till hands. Detta beror på att out-sider alltid har utformat sin design utifrån just de utmaningar som den nya verkligheten ställs inför. Vanligtvis designar out-sider möbler för stadsmiljön, men de har även hjälpt institutioner och arkitekter över hela världen att få ut så mycket som möjligt av sina inom- och utomhusområden. Särskilt ett material med många fördelar är återkommande för den Köpenhamnsbaserade designfirman.

– Vi på out-sider har förälskat oss i det starka materialet HPL. Det har en yta som kan steriliseras fullständigt eftersom den, till skillnad från trämöbler, inte består av ett öppet material med små sprickor. Det kan formas på en mängd olika sätt, och eftersom det från början var utvecklat för byggnadsfasader är det ett otroligt hållbart material, förklarar Alice Vinkel, projektledare på designföretaget.

HPL, högtryckslaminat, är tillverkat av träspill från FSC-godkända sågverk runtom i Europa. Istället för att bränna träspillet maler man ner det till sågspån och tillverkar papper. Det laminat som out-sider använder består av 50 sådana pappersark som pressas samman under högt tryck.

Inne bra men ute bäst
Många utbildningsinstitutioner, både här hemma och utomlands, har problem med att bibehålla det rekommenderade avståndet inom de fysiska ramar som finns tillgängliga. Det finns inte direkt ett överskott av undervisningslokaler på skolorna, och de kan inte heller trolla fram en ny matsal bara för att behovet plötsligt har uppstått. Därför måste utomhusområdena börja utnyttjas i allt större utsträckning i den dagliga skol- och utbildningsverksamheten, menar man på out-sider. Det finns nämligen många fördelar med den friska luften, förklarar Alice Vinkel.

– Undersökningar visar att frisk luft under dagen förbättrar elevers och studenters koncentrationsförmåga. Så genom att vissa delar av undervisningen, grupparbetena eller lunchrasterna, kan hållas utomhus så slår man två flugor i en smäll. På samma gång frigörs även utrymme inomhus och risken för smitta minskar därmed. Det mest naturliga är därför att arbeta mer aktivt med utomhusområdena.

Även om det inte skulle komma en andra våg av covid-19 håller out-sider fast vid att hygienen och därmed också möbler som är lätta att rengöra, kommer fortsätta att vara viktigt vid utbildningsinstitutioner.
– "Dessa märkliga tider har, på gott och ont, visat oss betydelsen av och förnuftet i att investera i ännu bättre hygien. Både utbildningsinstitutioner och arbetsplatser har rapporterat om betydligt lägre sjukfrånvaro under perioden och det är ju en framgång i sig, säger Alice Vinkel och fortsätter: – I början handlade det om att hålla oss isolerade i våra hem, och där kunde vi ju inte föra smittan vidare. Men sedan dess har det stora fokuset på handsprit och rengöring säkerställt en bättre miljö med mindre risk för smitta. När vi nu vet att detta kan förbättra våra undervisningsmiljöer borde vi ta med oss den kunskapen framöver, även efter covid-19, säger Alice Vinkel.

• Utbildning

The company 'out-sider' was established in 2007 as a challenge to the traditional urban furniture market in Scandinavia. out-sider is headed by Ib Mogensen, majority shareholder, managing director and the creative brain behind the company.

The goal of out-sider was to invent new design icons for the outdoor space, and after only a few years of existence, we succeeded in delivering on promise with the LOOP family. 'Rethink Urban Space' is our mission statement, and we aim to excite and challenge with new and surprising urban equipment – we dare and we can.

Today out-sider has an international profile, based in Denmark with distributors worldwide.

We have courage and passion – sky is the limit.

Presskontakt Partner and Head of Marketing and Sales +45 2147 5684