Z - en föreställning om Monica Zetterlund

… när Fröding satt på dass … en sorg i rosenjazz

I morgon och på fredag har föreställningen Z premiär i Norrköping respektive Linköping. Z är en 50 min lång föreställning med skådespelerskan Ann-Sofie Andersson Kern. Z handlar om Monica Zetterlund och möten som formade hennes karriär. På scenen får vi bland annat träffa Povel Ramel, Beppe Wolgers och Tage Danielsson i form av sånger, berättelser och stora fotografier.

Av: Sven Angleflod och Ann-Sofie Andersson Kern
Regi: Sven Angleflod
Scenografi: Magnus Möllerstedt
Inspelad musik: Johan Siberg Dragspel, piano, Niclas Lindblom Bas, Hans Åkesson Träblås
Ljuddesign: Michael Andersson
Scentekniker: Mikael Sjögren
Skådespelare: Ann-Sofie Andersson Kern

SOPPTEATER
Norrköping, Stora teatern, Café Gycklaren, 30 okt och 4 dec kl.12.00
Linköping, Stora teatern, övre foajén, 31 okt och 5 dec kl.12.00 (båda föreställningarna är slutsålda)

PRESSBILDER
Högupplösta bilder finns på ostgotateatern.se/press

INFORMATION
Linda Hagberg, informations- och marknadschef, 011-21 85 21, linda.hagberg@ostgotateatern.se

OM ANN-SOFIE ANDERSSON KERN
Ann-Sofie Andersson Kern avslutade sina studier vid Teaterhögskolan i Göteborg 2005. Följande sommar jobbade hon på Folkteatern i Gävle, där hon medverkade i Livet och Elektromagnetism. Ann-Sofie kom till Östgötateatern 2006 och tillhör teaterns fasta ensemble. Här har vi bland annat kunnat se henne i Nobody´s Perfect, Maskinen, Pelikanen och Om vi kunde gå hem till mig. Spelåret 2014/2015 är Ann-Sofie aktuell i Swedenhielms och Z.

Östgötateatern – Alla östgötars teater!

Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i Norrköping och Linköping. Repertoaren består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Teatern är också känd för sina musikaler.

Östgötateatern iscensätter årligen ett femtiotal produktioner med 700-1000 föreställningar som spelas för en publik på drygt 100.000 personer. Många av produktionerna ingår i teaterns turnéverksamhet.

Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, vars uppdrag är barn- och ungdomsteater. Ung scen/öst har två fasta scener, en egen i Linköping och en på Kulturkammaren i Norrköping.