Visuell musik med pg.lost

Lördagen den 5 augusti gästar postrockbandet pg.lost Stora teatern i Norrköping för en visuell jubileumskonsert utöver det vanliga. Här möts ljud, ljus, bild och scenteknik för att skapa en mäktig och visuell upplevelse som inte lämnar någon oberörd.

Bakom pg.lost – Visuell musik står Östgötateaterns tekniker Oskar Österholm och Nils-David Carlsson. Välkommen att göra förhandsintervjuer med dem och bandmedlemmarna.

SPELDATUM: Norrköping, Stora teatern, 5 augusti 2017 kl. 19.00
BILJETTSLÄPP: 25 april kl. 12.00
PRESSBILDER: Högupplösta bilder finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
FÖR INTERVJUER:
Oskar Österholm, 070-921 95 44, oskar.osterholm@ostgotateatern.se
Nils-David Carlsson, 070-398 83 55, nils-david.karlsson@ostgotateatern.se
Martin Hjertstedt, pg.lost, 0708-31 35 99, martin.hjertstedt@gmail.com

OM PG.LOST – VISUELL MUSIK
Experimentell instrumentalism. Så beskriver pg.lost själva sin musik, som rör sig från atmosfärisk och svepande melankoli till fullständiga rock n’ roll-urladdningar. Bandet, som bildades i Norrköping i början av 2000-talet, har kommit att bli ett stort namn inom postrockgenren.

I år är det tio år sedan pg.losts första EP, Yes I Am, kom ut. Det firar bandet genom att framföra skivan från början till slut på Östgötateaterns scen. Därefter spelas utvalda låtar från senaste albumet Versus.

pg.lost – Visuell musik är mer än en riktigt bra konsert. Teaterteknikerna Nils-David Carlsson och Oskar Österholm har skapat fängslande bild- ljud- ljus- och scenlösningar som tillsammans lyfter musiken till nya och oanade höjder. Helheten blir en slående och visuell upplevelse som inte lämnar någon oberörd.

Efter en idé av Nils-David Carlsson och Oskar Österholm
Ljusdesign Oskar Österholm
Scenautomation Nils-David Carlsson
Scenografi Nils-David Carlsson och Oskar Österholm

pg.lost:
Kristian Karlsson, bas
Martin Hjertstedt, trummor
Gustav Almberg, gitarr
Mattias Bhatt, gitarr

OM OSKAR ÖSTERHOLM & NILS-DAVID CARLSSON
Oskar Österholm och Nils-David Carlsson arbetar som teatertekniker på Östgötateatern. Båda har ett stort musik- och konstintresse och har sedan tonåren varit frekventa konsertbesökare och skivsamlare. Medan Nils-David är utbildad och har arbetat inom film och tv i Trollhättan så har Oskar efter teaterteknikutbildningen vid Stockholms dramatiska högskola arbetat på bland annat Dansens hus och turnerat som tekniker med flera danskompanier i Sverige och Europa. Med sina bakgrunder och intressen såg de utrymme för något av en ny konstform, med teatern som plattform. En konstform där man med teaterns medel och passionen från konstnärer och tekniker kan skapa en annorlunda musikupplevelse där musiken visualiseras på ett nytt sätt.

Välkommen till DIN TEATER! Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Från och med 1 januari 2016 är Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.