ung scen/öst tilldelas 2008 års Prix d´ASSITEJ

Pressmeddelande från ung scen/öst 26 maj 2008

Under förra veckans andra upplaga i Lund av den svenska Scenkonstbiennalen för barn och unga, bibu.se, tilldelades ung scen/öst 2008 års Prix d´ASSITEJ. Priset delas med Unga Dramaten

Motivering: "ung scen/öst tilldelas 2008 års Prix d´ASSITEJ för att de öppnat sina scener för dramatiker som skriver för barn och unga, så att ny dramatik kunnat utvecklas under stabila och omtänksamma former i en oförtruten öppenhet som kommer att påverka svenskt teaterliv långt in i framtiden .."

Priset som är ett hederspris i form av ett diplom av scenografen Roland Söderberg delas årligen ut av Svenska ASSITEJs styrelse. Prix d´ASSITEJ har delats ut under drygt 20 år till teatergrupper, organisationer och personer för särskilda insatser för svensk barn- och ungdomsteater.
Svenska ASSITEJ är den Svenska föreningen för barn- och ungdomsteater. Svenska ASSITEJ är en del av det internationella nätverket ASSITEJ International som består av 75 medlemsländer världen över. ASSITEJ arbetar med och för barn och ungdomars rätt till god scenkonst i alla dess former.

Just nu spelar ung scen/öst föreställningarna Nattblind av Darja Stocker. Kamratstödjaren av Daniel Karlsson och Mamma,pappa, barn... eller någon gång måste ju mina föräldrar ha friat till varandra. Av Julia Högberg

ung scen/öst är sedan 2001 Östgötateaterns barn- och ungdomsscen. Teaterns spelar främst nyskriven svensk och utländsk dramatik för en publik mellan 10-25 år. Sedan 2006 innehar ung scen/öst det nationella barn- och ungdomsteateruppdraget.

Jonas Kahnlund

Producent/Bitr enhetschef