Teaterprojekt hjälper barn i Rumänien

Under spelperioden av den dokumentära teaterföreställningen Bröllopsresan i Linköping våren 2016 samlade ensemblen på eget initiativ in pengar till välgörenhet. Totalt skänkte teaterbesökarna 90 000 kronor och dessa har nu använts i ett projekt för barn i Rumänien.

Syftet med insamlingen var att ge något tillbaka till de tiggare som bidragit med berättelser om sina levnadsöden till föreställningens karaktärer. Många av de som tiggde i Östergötland runt tiden då Bröllopsresan skrevs och spelades kommer från rumänska Păuleasca, en liten by som ensemblen också besökte i samband med repetitionsarbetet. Byinvånarna har drabbats hårt av den ekonomiska krisen och barnen i byn har fortfarande inte möjlighet att gå i skolan.

I ett samarbete med föreningen HEM, som arbetar för att stötta EU-migranter, har skådespelaren Luiza Stanescu nu varit på plats i Rumänien och bland annat sett till att barn i Păuleasca fått tillgång till datorer. På så sätt får de både ett verktyg för att lära sig att läsa och skriva och en viktig länk till världen utanför byn.

- Vi betalar wifi och får varje månad en liten rapport om hur det går. Barnen har redan skickat hälsningar om hur glada de är över datorerna och frågat när vi kommer tillbaka, säger Luiza Stanescu, som själv är född i Rumänien.

Med de 90 000 kronor som teaterbesökarna skänkte under Bröllopsresans spelperiod i Linköping, tillsammans med extra pengar som föreningen HEM samlat in, har projektet även kunnat bidra med byggmaterial och matvaror till ett soppkök utanför staden Craiova.

Under julhelgen var Luiza Stanescu dessutom med och delade ut totalt 200 påsar med mat, frukt och godis till barn på den rumänska landsbygden.

- Sist, men absolut inte minst, besökte vi ett barnhem där det bor 69 barn med olika diagnoser och gav dem julklappar i form av skolmaterial, leksaker, godis och frukt, säger Luiza Stanescu.

Luiza, som just nu är aktuell i Östgötateaterns uppsättning Misantropen, kommer att fortsätta sitt engagemang för att ge utsatta människor i Rumänien en drägligare tillvaro.

OM FÖRENINGEN HEM
Föreningen HEM arbetar med att stödja marginaliserade EU-medborgare som tillfälligt befinner sig i Sverige. Föreningen arbetar bl.a. med insamlingar, hjälp vid avhysningar, ledsagning till sjukvård och stöd vid myndighetskontakt. De ordnar också undervisning i svenska och sociala aktiviteter. Föreningen är religiöst och politiskt obunden och arbetar i nära samarbete med de EU-migranter som själva drabbas. Målet är att ge stöd på EU-migranternas villkor.

OM BRÖLLOPSRESAN
Det nygifta rumänska paret Gabriela och Marian tvingades av den ekonomiska krisen att lämna ett fungerande liv i Milano. I föreställningen följde vi deras udda bröllopsresa genom ett sönderfallande Europa, på jakt efter jobb. När bilen kraschade i den ljusa svenska sommarnatten rasade det lilla som fanns kvar, och Gabriela hamnade på en tiggkudde utanför Hemköp i Linköping. Nere på botten öppnade sig en värld av otippade möten, med skam, käftsmällar och absurditet. Ur kaoset formades långsamt en berättelse om kärlek, mänsklighet och överlevnadskonst i ett Sverige få känner. Pjäsen speglade karaktärernas liv under ett år och dialogen var autentisk.

Medverkande: Peter Sundberg, Ali Sahimpor, Sven Angleflod, Jesper Barkselius, Eva Millberg, Karin Oscarsson, Maria Granhagen, Luiza Stanescu, Gabriela Diia, Christian Zell, Magdalena Eshaya, Marco Marchev samt Leo Sundberg och Alva Turdén.

PRESSBILDER: Bilder från Rumänien och från Bröllopsresan finns för nedladdning på ostgotateatern.se/rumanien
FÖR INTERVJUER: Luiza Stanescu, skådespelare, 076-587 15 90, luizastanescu@ymail.com
FÖR MER INFORMATION: Jeanette Söderwall, kommunikatör, 070-535 01 75, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se

Välkommen till DIN TEATER! Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Från och med 1 januari 2016 är Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.