Teaterchef Johan Celander presenterar poeterna Ekelöf och Sachs

I vårens andra Afternoon Tea låter teaterchef Johan Celander, tillsammans med skådespelarna Caroline Harrysson, Stina von Sydow och Peter Sundberg, oss möta två av 1900-talets stora modernistiska poeter - Nelly Sachs och Gunnar Ekelöf.

”Det här är två fantastiska poeter, men också två outsiders; ytligt sett kunde man säga att han väljer outsiderskapet och att hon tvingas ut i det, att han är outsider på utsidan och hon på insidan, men så enkelt är det nog inte. I alla fall så hjälper de oss att se tillvaron inifrån och ut, utifrån och in… Programmet? Det är ett montage. Vi kommer att skumma på ytan och göra några djupdykningar. Vi kommer att berätta något om deras likheter, och olikheter. Vi kommer att berätta något om Nellys liv, mycket litet om Gunnars. Men framförallt ska vi låta deras textar tala till varandra, med varandra. Vi ska väva dem samman. Låta dem klinga i oss och i er, i rummet, tillsammans.” (Johan Celander)

OM SACHS OCH EKELÖF
Nelly Sachs (1891-1970) lyckades, tillsammans med sin mor, mirakulöst fly från Tyskland till Sverige 1940. Sex år senare, 56 år gammal, debuterar hon som poet med diktsamlingen In den Wohnungen des Todes (I de dödas boningar). En smärtsamt inlevelsefull svit dikter där hon söker ge offren för det nazisistiska barbariet röst. Tjugo år senare, med ett knappt tiotal diktsamlingar och ett fåtal kortare verk för scenen, får hon Nobelpriset i litteratur med motiveringen: "för hennes framstående lyriska och dramatiska diktning, som med gripande styrka tolkar Israels öde”. Parallellt med sitt eget skrivande översätter hon ett antal av sina svenska, oftast yngre, kollegors poesi till tyska; framförallt Gunnar Ekelöfs.

Gunnar Ekelöf (1907-1968) är en portalfigur i den svenska 1900-talslyriken. Han debuterade 1932 med, den av surrealismen och dadaismen inspirerade, diktsamlingen sent på jorden. Han blev utskälld av etablissemanget, hyllad av ett fåtal. När han fjorton diktsamlingar senare (1966) översätter Nelly Sachs Glödande gåtor, sitter han sedan åtta år i Svenska akademin och är inte bara en hyllad utan också närmast folkkär poet – ett öde han inte delar med många modernister.

Där Nelly Sachs maniskt ständigt söker ge röst åt det mänskliga lidandet, rör sig Gunnar Ekelöf ständigt mellan innerlighet och distans, från galghumoristisk nonsensdiktning och vass religions- och civilisationskritik, till de sena årens innerliga försoningsdiktning.

AFTERNOON TEA - NORRKÖPING
Datum: 15 februari
Plats: Stora teatern, Café Gycklaren
Tid: kl. 15.00

AFTERNOON TEA - LINKÖPING
Datum: 22 februari
Plats: Stora teatern, Övre foajén
Tid: kl. 15.00

FÖR MER INFORMATION:
Johan Celander, teaterchef, 011-21 85 03, johan.celander@ostgotateatern.se
Linda Hagberg, informations- och marknadschef, 070 356 35 26, linda.hagberg@ostgotateatern.se

Östgötateatern – Alla östgötars teater!

Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i Norrköping och Linköping. Repertoaren består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Teatern är också känd för sina musikaler.

Östgötateatern iscensätter årligen ett femtiotal produktioner med 700-1000 föreställningar som spelas för en publik på drygt 100.000 personer. Många av produktionerna ingår i teaterns turnéverksamhet.

Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, vars uppdrag är barn- och ungdomsteater. Ung scen/öst har två fasta scener, en i Elsas Hus i Linköping och en i Kulturkammaren i Norrköping.