Street dance med lokala dansare på Östgötateatern

Den 25 februari gästar Streetstar Östgötateatern med dansföreställningen Open Stage, som ger en smak av hip hopens asfalt i Bronx och Harlem. Föreställningen bjuder också på battle med lokala dansare från Östergötland!

På scenen möter vi de fyra etablerade streetdansarna Maele Sabuni, Ida ”Inxi” Holmlund, Pablo Krupa och Fredrik Quinones, som alla representera en personlig stil. Musiken mixas live av DJ Combat från Göteborg och som kvällens Master of Cermony ser vi en av Sveriges bästa rappare, MC Aaron Phiri, som tidigare vunnit P3 Guld med Hearin Aid.

”Varje föreställning blir unik och bygger på DJ:ns, Mc´s och dansarnas improvisationer, med olika rytmer som inspirerar och utmanar på scenen. Publikens stående ovationer är fantastiska att uppleva och det känns roligt att få visa Street dans och hip hop kultur med djing och rap på teatrar i Sverige”
, säger Joachim Hövel som är producent tillsammans med Martin Ferretti.

DATUM: Norrköping, Stora teatern, 25 feb kl. 19.00
PRESSBILDER:
Högupplösta bilder finns för nedladdning på www.ostgotateatern.se/press
INFORMATION: Joachim Hövel, dansproducent, Streetstar, 070 777 65 32
Linda Hagberg, informations- och marknadschef, Östgötateatern, 070 356 35 26, linda.hagberg@ostgotateatern.se

FÖRELÄSNING
Innan föreställningen (kl. 18.00 i Café Gycklaren) hålls en kostnadsfri föreläsning med dansproducent Joachim Hövel. Föreläsningen handlar om hip hop kulturens fyra olika element och ursprung från 70-talets Bronx. Du får också veta mer om utvecklingen av olika streetdansstilar som Breaking, Popping Locking, Newstyle, House, Waacking och Vogue.

OM STREETSTAR
Streetstar är en ideell förening , som skapar och producerar ungdomskommunikation och kultur. Rötter och passion kommer från dansen och musiken. Streetstarfestivalen arrangeras för tionde året och samlar över 5000 besökare och dansare från över 30 länder.

Östgötateatern – Alla östgötars teater!

Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i Norrköping och Linköping. Repertoaren består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Teatern är också känd för sina musikaler.

Östgötateatern iscensätter årligen ett femtiotal produktioner med 700-1000 föreställningar som spelas för en publik på drygt 100.000 personer. Många av produktionerna ingår i teaterns turnéverksamhet.

Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, vars uppdrag är barn- och ungdomsteater. ung scen/öst har två fasta scener, en egen i Linköping och en på Kulturkammaren i Norrköping.