Stödgala till förmån för människor på flykt

Med anledning av den akuta flyktingkrisen i Europa sluter Östgötateatern och ung scen/öst med gäster samman för att samla in pengar till hjälp för människor på flykt.

Krig och förföljelse tvingar just nu miljontals människor att lämna sina hem för att göra den farliga resan till säkerhet. Nästan 3 000 personer har drunknat i försök att nå Europa.

Nu väljer en lång rad skådespelare, gästartister och annan personal att engagera sig ideellt genom en insamlingsgala på Östgötateatern i Linköping. Bland de medverkande gästerna finns skådespelaren och sångaren Jonas Nerbe och musikern, regissören och koreografen Hilde Veronika Høie.

Från Östgötateatern medverkar teaterchef Johan Celander, cirkusartisterna Magali Bancel och Mattias Lindström samt skådespelarna Gustaf Appelberg (konferencier), Karin Oscarsson, Sven Angleflod, Liselott Lindeborg, Pontus Plaenge och Stina von Sydow m.fl. ung scen/öst representeras av bl.a. Lisa Hu Yu, Martin Waerme, Ardalan Hakimi Fard och Ebba Petrén.

Stina von Sydow är initiativtagare till galan:
- Som så många andra vill vi göra något för dessa människor som befinner sig i en så utsatt situation. Alla kan inte göra allt men alla kan göra något och för oss artister är det lätt att göra en sådan här sak, det är det vi kan, säger hon.

Galan äger rum på Stora teatern i Linköping måndagen den 16 november kl. 19.00. Arrangemanget är gratis för besökare, som istället uppmanas att efter egen förmåga och vilja bidra till den kontanta insamlingen på plats.

- Jag hoppas att folk sluter upp. Det kommer att bli en väldigt trevlig kväll för en god sak, säger Stina von Sydow.

Alla medverkande på och bakom scenen ställer upp ideellt och intäkterna går till Sverige för UNHCR och deras arbete. UNHCR, FN:s flyktingorgan, är på plats i krigshärjade länder och längs flyktvägarna för att ge skydd och nödhjälp som mat, vatten och sjukvård.

FÖR MER INFORMATION: Stina von Sydow, skådespelare och initiativtagare, 070-898 59 14, stina.vonsydow@ostgotateatern.se
PRESSBILDER OCH PRESSBILJETTER: Jeanette Söderwall, kommunikatör, 011-21 85 21, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se

Östgötateatern – Alla östgötars teater!

Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i Norrköping och Linköping. Repertoaren består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Teatern är också känd för sina musikaler.

Östgötateatern iscensätter årligen ett femtiotal produktioner med 700-1000 föreställningar som spelas för en publik på drygt 100.000 personer. Många av produktionerna ingår i teaterns turnéverksamhet.

Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, vars uppdrag är barn- och ungdomsteater. ung scen/öst har två fasta scener, en egen i Linköping och en på Kulturkammaren i Norrköping.