Stipendium till Östgötateaterns patinerare

Östgötateaterns patinerare Maja Magnusson Wiklund har tilldelats stipendiet Mago 45, som delas ut av Teaterförbundet för scen och film. Hon får det ”för ett konstnärligt skapande som, med nyfikenhet och engagemang, ger oss utmanande och berörande upplevelser”.

- Det känns jättehedrande såklart. Jag har inte fått någon utmärkelse tidigare, så det är en ära. Jag är glad, säger Maja Magnusson Wiklund.

Som patinerare sätter hon in ett plagg i sitt sammanhang på scenen och anpassar det för den specifika rollen. Det kan t.ex. handla om att behandla ett material så att det ser gammalt, slitet eller smutsigt ut.

Personen som gett stipendiefonden sitt namn – Mago, egentligen Max Goldstein (1925-2008) – var kostymskapare. Han har satt sin klädsignatur på närmare 40 svenska filmer och 125 olika pjäser.

- Det är en person som gjort mycket för kostymvärlden, säger Maja Magnusson Wiklund.

Hon kom till Östgötateatern 1987. Just nu arbetar hon med de fantasifulla kostymerna till familjeäventyret Wendy & Peter Pan, som har premiär i Norrköping den 18 december.

Stipendiesumman på 15 000 kronor ska Maja använda till att gå en kurs.

- Jag vill fortsätta att vidareutveckla mig, säger hon.

Stipendiet delades ut på Dansmuseet i Stockholm den 23 november.

FÖR MER INFORMATION: Jeanette Söderwall, kommunikatör, 011-21 85 21, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se

Östgötateatern – Alla östgötars teater!

Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i Norrköping och Linköping. Repertoaren består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Teatern är också känd för sina musikaler.

Östgötateatern iscensätter årligen ett femtiotal produktioner med 700-1000 föreställningar som spelas för en publik på drygt 100.000 personer. Många av produktionerna ingår i teaterns turnéverksamhet.

Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, vars uppdrag är barn- och ungdomsteater. ung scen/öst har två fasta scener, en egen i Linköping och en på Kulturkammaren i Norrköping.