Soppteater med Patti, Bob och Leonard

En soppa med tre olika smaker. Patti, Bob och Leonard är en föreställning som hyllar tre stora diktare och musiker. Välkommen att boka recensionsbiljett och/eller förhandsintervjuer med de medverkande skådespelarna.

De har en sak gemensam – de bröt alla vallen mellan popmusiken och litteraturen. Punkdrottningen Patti Smith, Nobelpristagaren Bob Dylan och nyligen framlidne Leonard Cohen är tre diktare, musiker och allkonstnärer som satt djupa avtryck i samtiden.

På Östgötateaterns scen ger skådespelarna Tobias Almborg, Karin Oscarsson och Krister Kern en inblick i deras livsverk. Musikaliskt ansvarig är Fredrik ”Frallan” Jonsson och för urval och textbearbetning står regissören och dramaturgen Johan Huldt.

SPELDATUM: Norrköping, Stora teatern (Café Gycklaren) 23 mars och 6 april kl. 12.00 (slutsålda)
Linköping, Stora teatern (övre foajén) 24 mars och 7 april kl. 12.00 (slutsålda)
PRESSBILDER: Porträttbilder på de medverkande finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
INFORMATION & RECENSIONSBILJETTER:

OM TOBIAS ALMBORG
Tobias Almborg har varit flitigt anlitad av olika fria teatergrupper sedan 1996, bl.a. av Teater Cayenne, Cadabra Musikteater, Teater Fenix och Comedigruppen. Tobias kom till Östgötateatern 2000 har bl.a. medverkat i En uppstoppad hund, Trollkarlen från Oz, Motortown, Vildanden, Änglar i Amerika, Sound of Music, Frankenstein, Wendy & Peter Pan och Misantropen. Han medverkar även i den Oscarsnominerade långfilmen En man som heter Ove. Tobias har tilldelats Norrköpings kommuns kulturstipendium.

OM KARIN OSCARSSON
Karin Oscarsson är utbildad vid Teaterhögskolan i Göteborg och på Skara Skolscen. Hon har bl.a. varit verksam i ett samarbete mellan frigruppen Teater Scratch och Norrbottensteatern. Karin har även en bakgrund som sångerska och låtskrivare. Under artistnamnet Corinne har hon släppt två fullängdsalbum och gjort en kortare turné i Japan och Hongkong. På Östgötateatern har vi t.ex. kunnat se henne i Spelman på taket, Röda Nejlikan, Romeo & Julia, Chicago, Sound of Music, Bröllopsresan och Misantropen.

OM KRISTER KERN
Krister Kern är utbildad vid Teaterhögskolan i Göteborg, Han har bl.a. arbetat vid Borås Stadsteater och synts i tv- och filmproduktioner som Kommissarie Winter, 183 dagar, Hagamannen, Hinsehäxan, Ettor och nollor och den norska långfilmen Kongens nei. På Östgötateatern har Krister bl.a. medverkat i Hamlet, Frankenstein och Wendy & Peter Pan samt ung scen/öst-produktionerna Rose rose rose och Baba Yaga. Våren 2017 är Krister aktuell i Vit kanin Röd kanin, ett gästspel i samarbete med Riksteatern.

Välkommen till DIN TEATER! Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Från och med 1 januari 2016 är Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.