Samtal om Kungens rosor med Marika Lagercrantz

I samband med föreställningen Kungens rosor bjuder Östgötateatern in till ett fördjupande samtal mellan assisterande regissör Marika Lagercrantz och historieprofessor Björn Horgby.

Nydramatiseringen av Moa Martinsons roman Kungens rosor har sedan nypremiären den 4 september lockat tusentals Linköpingsbor till Stora teatern. Under den sista spelveckan bjuder nu Östgötateatern in till ett samtal mellan föreställningens assisterande regissör Marika Lagercrantz och Björn Horgby, professor i historia. Samtalet tar sin utgångspunkt i den tid som huvuddelen av Kungens rosor utspelas – Östergötland under tidigt 1900-tal. Det var en tid då textilindustrin mekaniserades och en period som präglades av hårda klassmotsättningar med flera stora strejker.

DATUM: 30 september
PLATS: Stora teatern, Linköping (gratis biljetter hämtas i biljettkassan)
TID: kl. 17.30-18.30
INFORMATION & ANMÄLAN: Jeanette Söderwall, kommunikatör, 011-21 85 21, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se

OM MARIKA LAGERCRANTZ
Marika Lagercrantz är ett välkänt namn på den svenska teaterscenen, såväl som inom film- och tv. 1977 var hon med och startade den fria teatergruppen Jordcirkus, med vilken hon under drygt tio år spelade, dramatiserade och regisserade uppsättningar som turnerade i Sverige, Europa och USA. Hon var även med och startade den fria gruppen Teater Schahrazad och har bl.a. varit verksam vid Stockholms stadsteater, Riksteatern och Dramaten. Bland de många film- och tv-produktionerna kan t.ex. nämnas Drömmen om Rita (1993), Lust och fägring stor (1995), Emma åklagare (1997) och Män som hatar kvinnor (2009). Åren 2011-2014 var Marika kulturråd på den svenska ambassaden i Berlin.

OM BJÖRN HORGBY
Björn Horgby är professor i historia vid Örebro universitet, men bosatt i Linköping. Han har tidigare varit verksam som forskare och universitetslektor vid Linköpings universitet. Björns forskning rör bl.a. arbetarhistoria, arbetarkulturhistoria, demokrati, makt och populärkultur. Han har t.ex. använt industri- och arbetarstaden Norrköping som forskningsfält samt studerat fackförenings- och arbetarrörelsens roll i den svenska välfärdsstaten. Björn är författare till böcker så som Surbullestan (1989), Egensinne och skötsamhet: arbetarkulturen i Norrköping 1850-1940 (1993) och Kampen om facket: den socialdemokratiska hegemonins förändringar (2012).

OM KUNGENS ROSOR
En berättelse av Moa Martinson om arbetare 1906, som lika gärna kunde ha utspelat sig i dag. Vi får följa sextonåriga Mia sommaren då hon växer upp och börjar se samhället med helt andra ögon. Hon får jobb som brödskärerska på den storslagna Norrköpingsutställningen och en ny värld öppnar sig för den fattiga flickan. Restaurangen där hon jobbar gästas av alla de fina människorna, till och med Kungen kommer på besök. Trots långa dagar trivs Mia i köket med sina arbetskamrater. Hon lär bland annat känna vackra Ada och kyparen Rurik, som vill göra henne till revolutionär. Lyckan varar dock inte för evigt.

Författare Moa Martinson

Sven Angleflod
Jesper Barkselius
Per-Johan Persson

Sju elever från De Geergymnasiet i Norrköping medverkar i rollerna som arbetare, kypare, köksor och överklasskvinnor: Clara Eriksson, Alva Zako, Melodie Isaksson, Julia Johansson, Rebecca Ilefors, Sara Berggren och Tuva Sandberg.

Östgötateatern – Alla östgötars teater!

Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i Norrköping och Linköping. Repertoaren består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Teatern är också känd för sina musikaler.

Östgötateatern iscensätter årligen ett femtiotal produktioner med 700-1000 föreställningar som spelas för en publik på drygt 100.000 personer. Många av produktionerna ingår i teaterns turnéverksamhet.

Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, vars uppdrag är barn- och ungdomsteater. ung scen/öst har två fasta scener, en egen i Linköping och en på Kulturkammaren i Norrköping.