How Far are You Willing to Bend - Manifist FOTO: KlaraG

Säsongsfinal för Östgötateaterns cirkusresidens!

I How Far are You Willing to Bend – Östgötateaterns cirkusresidens 23/24 – har Elise Bjerkelund Reine tillsammans med gästande cirkusartister utforskat samtidens effektivisering och sexualisering i ett absurt och abstrakt scenuniversum. I det avslutande kapitel sex sammanstrålar hon med de internationella cirkusartisterna från de tidigare manifesten och söker svaren på frågorna: Vem anpassar sig? Vem bestämmer?

Under hösten har experimentscenen Teatervinden i Norrköping varit en plats förunik scenkonst. Internationella cirkusartister har under Elise Bjerkelund Reines cirkusresidens fått möjlighet att skapa och framföra sina personliga föreställningar, var och en utgörande ett kapitel i ett större manifest.

I den avslutande kapitel på Ung Scen Östs scen i Linköping samlas alla medverkande artister för en magnifik final. Tillsammans har de vävt samman sina berättelser och skapat ett scenkonstframträdande som Elise beskriver som ”A dark and absurd poem, that you might find closer to heart than you would like”.

Elise Bjerkelund Reine och hennes kollegor har utforskat de komplexa frågorna kring effektivisering och sexualisering i dagens samhälle, i ett absurt och abstrakt scenuniversum. How Far are You Willing to Bend tar sin början i cirkusartisternas personliga erfarenheter av att pressa gränser, både sina egna och andras, och ställer en rad obekväma frågor om makt och anpassning. Med en experimentell och orädd ingång vrids, vänds, och töjs begreppen och ger plats åt ett maktskifte. De fragmenterade kropparna reser sig, skriver poesi, dansar till pumpande beats, väcker ilskan och skratten.

Medverkande:
Adalberto Fernandez Torres, Julie Bergez, Mau Cugat, Elise Bjerkelund Reine, Milla Lahtinen.

Konstnärligt team:
Idé & koncept: Elise Bjerkelund Reine
Manus: Kajsa Bohlin, Adalberto Fernandez Torres, Julie Bergez, Mau Cugat, Elise Bjerkelund Reine, Milla Lahtinen
Musik: Muovipussi
Scenografi, kostym- & ljusdesign: Hjalmar Nilsson
Maskdesign: John Hanna

PREMIÄR LINKÖPING
Torsdag 16 maj kl 19.00, Ung Scen Öst, Elsa Brändströms gata 3A

SPELPERIOD LINKÖPING
16 maj–19 maj 2024, Ung Scen Öst, Elsa Brändströms gata 3A

För mer information, pressbiljetter, pressbilder och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:

Content creator/innehållsproducent med PR-ansvar