Röda Nejlikan

Musikalen Röda Nejlikan har nypremiär på Östgötateatern i Norrköping lördagen den 15 december kl 18.00. Röda Nejlikan har gått för utsålda hus i Linköping hela hösten. Nu går den upp i Norrköping. Spelas fram till 16 februari Byggd på Orczys klassiker och omskapad till musikal av Frank Wildhorn & Nan Knighton, hade Röda Nejlikan sin urpremiär i New York 1997. Kompositören står även bakom publiksuccén Jekyll & Hyde. På Östgötateatern har Röda Nejlikan fått sin sverigepremiär. Författare Nan Knighton Musik Frank Wildhorn Översättning Magnus Lindman Regi Stina Ancker Scenografi Ilkka Isaksson Kostym Agneta Skarp Koreografi Mattias Carlsson Kapellmästare Janne Lindstedt Förlag Nordiska Strakosch Teaterförlag Aps Köpenhamn I rollerna: Richard Carlsohn, Katarina Giotas, Peter Gröning Jonas Schlyter, Jesper Barkselius, Peter Sundberg / Nicolas Silversköld, Joacim Hedman Fredrik Giertz, David Inghamn, Daniel Mitsogiannis, Lars-Magnus Jonsson, Gustaf Appelberg Claës Weinar, Willy Boholm, Gustaf Appelberg , Stephan Grönroos, Karin Oscarsson, Christian Gustafsson Camilla Stavland, Sofie Hallin, Anna Holvöe, Catherine Gabrielsson, Jonna Schwertner Lotta Berglund, Julia Modén-Treichl, David Inghamn, Andreas Altervall, Stephan Grönroos Christian Gustafsson, Lars-Magnus Jonsson, Daniel Mitsogiannis, Bruno Mitsogiannis Recensionsklipp: "I titelrollen krävs en skådespelare med obändig men diskret utstrålning. Med Richard Carlsohn har Östgötateatern fått en Leslie Howard med sångröst - det är svårt att föreställa sig någon annan svensk musikalartist som så elegant kan axla Nejlikans omväxlande vadmalsgråa och rödpaljetterade mantel. "Röda Nejlikan är ett ovanligt musikalspektakel, som faktiskt tror på teaterns möjligheter att få en modern publik att tro på spännande trollerier." Svenska Dagbladet ”5 champagnekorkar!” P4 Premiär "Peter Gröning (Chauvelin) har rejält tryck i pipan och utstrålar kraft och pondus i sångnumren." "Katarina Giotas (Marguerite) är också en fröjd att se och höra, inte minst i de mer expressiva balladerna, där blicken blixtrar som en svetslåga." "Richard Carlsohn (Sir Percy/Röda nejlikan) är föreställningens nav. Han växlar skarvlöst mellan komik och dramatik… jag tror aldrig jag sett honom bättre." "Ilkka Isakssons scenografi är genialisk. Fascinerande!" Östgöta Correspondenten ”Röda Nejlikan kammar hem spelet.” ” Ilkka Isakssons scenografi trollar med scenbilderna.” ”Jag fascineras av de sceniska och sångliga insatserna.” ”Richard Carlsohn är strålande i sitt agerande, han har stenhård koll på de teatraliska nyanserna och lämnar inget åt slumpen. Imponerande.” ”Katarina Giotas vet att spänna blicken i publiken, men visar även rollfigurens kluvenhet och svagheter. Sångrösten är strålande. Samma sak gäller Peter Grönings röst, trygg och säker är den.” Norrköpings Tidningar För pressbiljetter: Agneta Lindmark Thomas informations- och marknadschef Östgötateatern Box 3114 600 03 Norrköping 011-21 85 34 0709 21 95 31 www.ostgotateatern.se Biljettkassan 020 515120