Programkvällar med Marika Lagercrantz

Regissören, skådespelaren och tidigare kulturrådet Marika Lagercrantz möter Östgötateaterns publik och inbjudna gäster i spännande samtal på Stora teatern. Det första tillfället äger rum i Norrköping tisdagen den 6 september. Välkommen att bevaka programkvällarna och/eller boka intervju med Marika Lagercrantz.

Under den första av höstens programkvällar i serien Publikens val berättar Marika Lagercrantz bland annat om sitt arbete som kulturråd på den svenska ambassaden i en av världens stora kulturmetropoler; Berlin.

- Att gå från att vara skådespelare och regissör till att vara kulturråd tror jag inte har hänt tidigare. Min tid i Berlin gjorde att jag såg på Sverige ur ett nytt perspektiv. Programkvällarna kommer att kretsa kring teaterns roll i världen och i Norrköping, säger Marika Lagercrantz.

Under den första programkvällen i Norrköping den 6 september möter hon även vinnaren från den tävling där abonnenter på Östgötateatern kunnat lämna in egna repertoarförslag. I ett samtal om pjäser och repertoarval berättar Norrköpingsvinnaren, abonnenten Ingela Adamsson från Kimstad, om sin önskerepertoar.

- Det är spännande att få konkreta synpunkter från publiken och få ta del av deras tankar. I det här fallet från abonnenter, som är våra väldigt trogna gäster och vänner. Ytterst så ägs teatern av sin publik och vi är beroende av att kommunikationen mellan scen och salong fungerar, säger regissören och teatersekreteraren Johan Huldt, som ansvarade för repertoartävlingen i samband med vårens teaterkvällar för abonnenter.

Arbetet med publiksamtal blir startskottet på Marika Lagercrantz treåriga anställning på Östgötateatern. Senvåren 2017 kommer hon att ta plats i ensemblen samt arbeta som regissör.

- Det är med stor glädje vi hälsar Marika välkommen till teatern. Hon är inte bara en fantastisk regissör och skådespelare, utan också genuint intresserad av att utveckla samtalet omkring teaterns och kulturens roll med vår publik här i Östergötland. Hon kommer också med en blick utifrån som vi är övertygade kommer att berika både teatern och publiken, säger teaterchef Johan Celander.

PUBLIKENS VAL: Norrköping, Stora teatern (Café Gycklaren) 6 sep, 4 okt och 1 nov 2016 kl. 19.00
Linköping, Stora teatern (övre foajén) 31 jan, 28 feb och 28 mars 2017 kl. 19.00
PRESSBILD: Högupplöst bild finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
KONTAKT: Linda Vidarv, informations- och marknadschef, 070-356 35 26, linda.vidarv@ostgotateatern.se
Jeanette Söderwall, kommunikatör, 011-21 85 21, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se

OM MARIKA LAGERCRANTZ

Marika Lagercrantz är ett välkänt namn på den svenska teaterscenen, såväl som inom film- och tv. 1977 var Marika med och startade den fria teatergruppen Jordcirkus, med vilken hon under drygt tio år spelade, dramatiserade och regisserade uppsättningar som turnerade i Sverige, Europa och USA.

Hon har bl.a. varit verksam vid Stockholms stadsteater, Riksteatern och Dramaten samt medverkat i ett 80-tal film- och tv-produktioner, däribland Drömmen om Rita (1993), Lust och färgring stor (1995), Emma åklagare (1997) och Män som hatar kvinnor (2009).

Åren 2011-2014 var Marika kulturråd på den svenska ambassaden i Berlin och sedan i fjol är hon ordförande för KLYS (Konstnärliga och litterära yrkesutövares samarbetsnämnd). 2015 arbetade hon som assisterande regissör för Östgötateaterns föreställning Kungens rosor inför nypremiären i Linköping.

Välkommen till DIN TEATER! Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Från och med 1 januari 2016 är Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.