Pressvisning: Teaterhusens nya maskinerier

Välkommen till pressvisningarna av Östgötateaterns nya kulissmaskineri* i Linköping och Norrköping. På pressvisningarna kommer teaterchef Johan Celander, teknisk chef Claes Elgström och konstruktör Conny Sandh att medverka.

Under 2011-2014 gjordes en storsatsning på att byta ut teaterhusens kulissmaskineri i Linköping och Norrköping. De gamla systemen hade funnits sen 1969 och var manuellt handdrivna med motvikter som kompenserade den last man hängt på rået. Ett system som var 1800-talsmässigt. Ur arbetsmiljösynpunkt var det föråldrat och tungarbetat.

Efter upphandling gick uppdraget att byta maskinerierna till det engelska företaget Stage Technologies, som har installerat ett helt datoriserat system. Säkerhetskraven på systemen är väldigt höga. Likaså ställs krav på flexibilitet eftersom varje föreställning ser olika ut. På teaterhusen finns numera samma uppsättning av rån, vilket gör det mycket enklare att flytta scenografi mellan städerna.

Maskineriet i Linköping invigdes i och med musikalen Familjen Addams (februari 2013). Maskineriet i Norrköping togs i bruk i samband med föreställningen Innan jag fyller 67 (januari 2014).

Bytet av maskinerierna har tagit sammanlagt fyra år och kostat ca 30 miljoner kronor.

*Maskineriet består av ett övermaskineri och ett undermaskineri. Övermaskineriet består av ett antal vinschar. Varje vinsch är kopplat till ett rå. Ett rå är den stång som används till att hissa och sänka en kuliss. Rået sitter horisontellt och hänger parallellt med scenöppningen. Undermaskineriet innefattar bland annat lyftbord för person, dekorlyft och radiostyrt scenpodie.

PRESSVISNING - LINKÖPING
Datum: 18 februari Plats: Stora teatern, biljettkassan Tid: kl. 10.00

PRESSVISNING – NORRKÖPING
Datum: 19 februari Plats: Stora teatern, biljettkassan Tid: kl. 10.00

PRESSBILDER: finns att ladda ner på www.ostgotateatern.se/press

FÖR MER INFORMATION:
Linda Hagberg, informations- och marknadschef, 070 356 35 26, linda.hagberg@ostgotateatern.se

Östgötateatern – Alla östgötars teater!

Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i Norrköping och Linköping. Repertoaren består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Teatern är också känd för sina musikaler.

Östgötateatern iscensätter årligen ett femtiotal produktioner med 700-1000 föreställningar som spelas för en publik på drygt 100.000 personer. Många av produktionerna ingår i teaterns turnéverksamhet.

Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, vars uppdrag är barn- och ungdomsteater. Ung scen/öst har två fasta scener, en i Elsas Hus i Linköping och en i Kulturkammaren i Norrköping.