Presskonferens: Simon Williams komedi NOBODY’S PERFECT

Premiär 1 september 2006 kl 19.00. Spelas t o m 7 oktober. Stora Scenen i Linköping Välkommen till presskonferens måndag 28 augusti kl 11.00 Stora Scenen i Linköping Teaterchef Johan Celander inleder och berättar om kommande teatersäsong. NOBODY’S PERFECT hade Skandinavienpremiär i Norrköping 11 mars i år och blev en publik-och kritikersuccé. Nu går den upp på stora scenen i Linköping. Simon Williams, född 1946 i England, skådespelare, regissör, författare. I Sverige mest känd från TV-serien Herrskap och tjänstefolk men också från Kommissarie Lynley och Sherlock Holmes Mysterier. Författardrömmen slår in för Leonard. Nu återstår bara ett smärre problem… att ikläda sig rollen som kvinna! Simon Williams pjäs, som uruppfördes i England 1998, handlar om Leonard, en till synes bortkommen, medelålders statistiker och ensamstående tonårspappa, med oförlösta författardrömmar. När förlaget Kärlek vill vi ha, som ger ut böcker ”av kvinnor, för kvinnor”, utlyser en debutanttävling, skickar han in ett manus under pseudonymen Myrtle Banbury - och vinner tävlingen! Prissumman på 15 000 pund frestar den stillsamme mannen att ikläda sig rollen av sin påhittade tant Myrtle - men under de förvecklingar som följer blir han blixtförälskad i förlagets redaktör, Harriet. Denna romantiska komedi utvecklar sig, i takt med Leonards problem med att leva upp till rollen som kvinnlig författare. Detta sker inför hans häpna tonårsdotter och spefullt förtjuste, åldrige far - som slängts ut från ålderdomshemmet! - till en fars som lättast kan liknas vid ”Pang i bygget” - men en fars med ett varmt, bultande hjärta! Välkommen! Agneta Lindmark Thomas informations- och marknadschef 011-21 85 34, 0709-21 95 31 agneta.lindmarkthomas@ostgotateatern.se www.ostgotateatern.se Faktaruta NOBODY’S PERFECT av Simon Williams Översättning: Magnus Lindman Regi: Margita Ahlin Scenografi & kostym: Elisabeth Åström Koreografi: Leif Agrér I rollerna: Patrik Voight, Therése Angleflod, Jörgen Mulligan, Ann-Sofie Andersson, Anders Kessler