Premiär för Östgötateaterns cirkusturné

Akrobatik, magi och gemenskap. På fredag är det premiär för Östgötateaterns turnerande föreställning Håll ihop - en cirkus på hjul. Välkommen att bevaka våra föreställningar i länet.

Efter premiären i Åtvidaberg den 5 augusti följer turnéstopp i samtliga kommuner i Östergötland. Syftet med projektet är att skapa mötesplatser för olika grupper i samhället.

- Vi tror att cirkus är en utmärkt upplevelse för att föra samman människor och vår vision är att bidra till att stärka sammanhållningen i de lokalsamhällen vi besöker, säger Eva Lundgren Stenbom, projekt- och turnéledare.

Lokala samarbetspartners, t.ex. kommuner och föreningar, bidrar till att skapa kringarrangemang i samband med föreställningarna. En återkommande samarbetspartner är Norrköpings Ungdomscirkus, som efter varje föreställning kommer att ge barn och unga möjlighet att prova på cirkuskonster.

- Det bubblar av engagemang på orterna. Det kommer att bli en folkfest, säger Eva Lundgren Stenbom.

Håll ihop – en cirkus på hjul är en gratisföreställning som görs av professionella cirkusartister, varav några av dem setts på Östgötateaterns scener i Tänk om, Familjen Addams och Wendy & Peter Pan.

PRESSBILDER: Finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
MER INFORMATION: Eva Lundgren Stenbom, projekt- och turnéledare, 070-09 01 627, eva.lundgrenstenbom@ostgotateatern.se

SPELPLAN
5 aug 15.00 Åtvidaberg (Kanonvallens idrottsplats vid Bysjön)
7 aug 15.00 Kisa (Parken i Vråken)
10 aug 18.00 Ydre (torget i Österbymo)
13 aug 15.00 Vadstena (utanför slottet)
16 aug 17.30 Valdemarsvik (utanför Folkets Hus i Gusum)
18 aug 19.00 Söderköping (Vikingavallen)
20 aug 15.00 Norrköping (Vasaparken, Augustifesten)
31 aug 17.30 Boxholm (nedanför simhallen)
3 sep 13.30 Mjölby (Stadsparken, vid lekplatsen)
9 sep 18.00 Ödeshög
17 sep 13.30 Finspång (parkeringen vid Lidl)
21 sep 18.00 Motala (hamnen)
24 sep 15.00 Norrköping (Tyska torget, Kulturnatten)

OM FÖRESTÄLLNINGEN
Kittlande akrobatik och magi som förundrar. Av och med professionella cirkusartister.

Med sin cirkusvagn som scenografi bjuder Håll ihop – en cirkus på hjul på en energifylld och spännande gratisföreställning för alla åldrar.

Men det här är mer än en föreställning. Håll ihop – en cirkus på hjul vill skapa gemenskap mellan alla som är där.

Medverkande: Magali Bancel, Mattias Lindström, Quentin Bancel och Mikael Lindström

Välkommen till DIN TEATER! Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Från och med 1 januari 2016 är Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.