Premiär för Molières mästerverk Misantropen

Välkommen till pressvisningen av Molières tragikomedi Misantropen på Stora teatern i Linköping måndagen den 31 oktober kl. 11.30. På plats finns regissören Michaela Granit och ensemblen, som kommer att ge smakprov ur föreställningen.

I Misantropen möter vi ett av teaterhistoriens mest omaka kärlekspar. Svartsjuka, kärlek, identitet och det sociala spelet är några av de universella teman som pjäsen kretsar kring.

- Det är en intelligent pjäs med ett psykologiskt djup. Den har både humor och allvar. Molière berättar om självbespegling och hierarkier. Hur förhåller man sig till den här problematiken? Vad händer med en människa som känner misstro och utanförskap? säger Michaela Granit.

I hennes tappning av Misantropen frontalkrockar barockt 1600-tal med vår egen tid och blir till en komisk mardröm om att vara fången i samhällets konventioner.

SPELPERIOD: Linköping, Stora teatern, 4 nov – 10 dec. Norrköping, Stora teatern, 7 jan – 28 jan.
PRESSBILDER:
Högupplösta bilder kommer att finnas för nedladdning på ostgotateatern.se/press
INFORMATION & RECENSIONSBILJETTER:

OM FÖRESTÄLLNINGEN
Någon måste slåss för sanningen! För den absoluta ärligheten! Men vem?

Författaren Alceste har tappat tron på mänskligheten. Världen är ett hov av intrigmakare och rövslickare. Bland alla tillgjorda beundrare i sin omgivning är det bara en han verkligen älskar. Men hon tycks omfamna just de egenskaper han avskyr mest.

Célimene har makt, pengar och en fashionabel umgängeskrets. Hon lever i lyxlivets komfort men längtar samtidigt efter någonting annat. Hennes rastlösa intelligens, kön och oberoende ställning provocerar. Särskilt männen.

Alceste tror sig vara den ende som kan "rädda" henne. Men vill Célimene överhuvudtaget bli räddad?

Molières mästerverk från 1666 är en skoningslös – och skoningslöst rolig – tragikomedi om människans sämsta egenskaper och hennes kamp för att uppnå de bästa: sanningen och kärleken. Den ställer frågan om vilket pris man är beredd att betala för sin kompromisslöshet. Och när förvandlas utanförskap till någonting farligt?

Regi Michaela Granit

Acaste, Du Bois m.m: Kardo Mirza
Clitandre m.m: Ludwig Bertling Wiik

OM MICHAELA GRANIT
Regissör och manusförfattare som varit verksam både i Sverige och internationellt sedan 1984, bland annat vid Dramaten, Riksteatern, Uppsala Stadsteater och Göteborgs stadsteater. Michaela har iscensatt både nutida dramatik och klassiska verk, skrivit pjäser och drivit flera konstnärligt gränsöverskridande projekt.

Bland hennes senaste regiarbeten kan nämnas den hyllade uppsättningen av Rose på Svenska Teatern i Helsingfors samt Mig äger ingen, som sattes upp på Kulturhuset Stockholms Stadsteater och på Riksteatret i Norge och gästpelade i Berlin under Theatertreffen 2010.

2016 är Michaela aktuell som regissör för filmen Dream Business som bland annat visas på SVT och våren 2017 är hon aktuell som regissör/konceptuell medarbetare för författaren Susanna Alakoskis nya pjäs på Scenkonst Sörmland. Läs mer på www.michaelagranit.se

OM KARIN LIND
Karin Lind är verksam konstnär, scenograf och kostymör sedan 30 år tillbaka. Hon har gjort cirka 120 uppsättningar, bland annat på Dramaten, GöteborgsOperan, stadsteatrar, region- och länsteatrar såväl som på exempelvis Nationaltheatret i Oslo, Eesti Draamateater i Tallinn och Betty Nansen Teatret i Köpenhamn.

Karin ingår också i konstnärsduon SIMKA, som bland annat gjort scenografi till Cullbergbalettens Plateau Effect och Protagonist. Dessutom arbetar hon med offentliga uppdrag, utställningar och som föreläsare.

Karin är bland annat utbildad vid Konstfack, Stockholms dramatiska högskola och Kungliga Konsthögskolan. Sedan 2004 har hon samarbetat med regissören Michaela Granit i alla Michaelas produktioner.

Välkommen till DIN TEATER! Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Från och med 1 januari 2016 är Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.