Premiär för EXIL – ett interaktivt vandringsdrama

Appen och vandringsdramat EXIL låter deltagarna möta exilpoeters texter om frihet. Välkommen till pressvisningen den 25 april kl. 10.00 i Mirum Galleria i Norrköping.

EXIL – fria poeter på flykt är producerat av RATS Teater vid Stockholms universitet och Östgötateatern, med stöd av Statens kulturråd.

– I projektet EXIL – fria poeter på flykt vill vi med poesins kraft stödja det fria ordet. Vi vill finnas på platser där vi inte förväntar oss reflektion kring existentiella och politiska frågor som främlingskap, tillhörighet och plats, säger Rebecca Forsberg, konstnärlig ledare för RATS Teater vid Stockholms universitet och EXILs regissör.

Under en poetisk vandring på platser i Norrköping, Kista och på Stockholms universitet får deltagarna ta del av exilpoeters texter om frihet på svenska, engelska, persiska eller arabiska. EXIL laddas ner som en app i mobiltelefonen och med hjälp av en karta i appen tar de sig till poeternas digitala positioner och får där ta del av texterna.

Efter varje dikt får publiken svara på frågor om hem, gräns och rötter. Vad betyder hem för dig? Var går dina gränser? Vad drömmer du om? Deltagarna kan skriva ner sina reflektioner på en blogg i appen. Här knyts spelplatserna samman genom att publikens tankar blir synliga för alla samtidigt.

– Vi vill uppmuntra till reflektion kring yttrandefrihet och det fria ordet. Vi vill utveckla scenkonstens möjlighet till rörlighet mellan städer och nå dem som i dag inte söker sig till våra etablerade teatrar, universitet och kulturhus, säger Rebecca Forsberg.

PRESSVISNING: Norrköping, Mirum Galleria (utgår från scenen) 25 apr kl. 10.00
PREMIÄR: Norrköping, Mirum Galleria (utgår från scenen) 28 apr kl. 13.00
SPELPERIOD: Norrköping, Mirum Galleria (utgår från Hageby bibliotek) 28 apr – 4 maj
EXIL ges samtidigt i Kista galleria och på Frescati bibliotek vid Stockholms universitet.
PRESSKONTAKT: Mays Sylwan, 08-16 17 96 / 073-461 88 52, mays@dsv.su.se
PRODUCENT: Cecilia Forsberg Becker, 0707-886 080

SÅ HÄR GÅR DET TILL:

Ladda ner appen EXIL gratis på AppStore eller Google Play. Ta dig till platsen för dramat och ta med egna hörlurar. Följ instruktionerna i appen och vandringen kan börja! Lyssna på dikterna längs banan och kommentera och interagera direkt i appen.

EXILPOETERNA ÄR:
Nelly Sachs: född 1891 i Tyskland. Hon lyckades undkomma koncentrationslägren genom att fly till Sverige 1940 tillsammans med sin mor. Här levde hon och skrev poesi fram till sin död 1970. Ett viktigt tema i hennes diktning är Förintelsen. Hon tilldelades Nobelpriset i litteratur 1966.
Faraj Bayrakdar: född 1951 i Syrien. Han debuterade som poet 1979 innan han greps av den syriska underrättelsetjänsten, hölls fängslad och utsattes för tortyr under 14 års tid. Efter en omfattande internationell kampanj släpptes han fri och fann så småningom sin tillflykt i Sverige, där han nu lever och verkar.
Jila Mossaed: född 1948 i Iran, där hon publicerades på persiska innan hon flydde undan förföljelse och kom till Sverige 1986 tillsammans med sina två barn. Hon är nu en internationellt erkänd författare och har skrivit sex diktsamlingar på svenska.

INLÄSARE ÄR: Mays Sylwan, Jila Mossaed, Ashkan Ghods, Kyri Sjöman, Abud Hanna, Josette Bushell-Mingo och Stefan Karsberg.

RATS Teater – Research, Arts and Technology for Society gör konstnärliga produktioner som involverar forskning, teknik och samhälle. Teatern har fått uppmärksamhet för sina produktioner där ICT (Informations- och kommunikationsteknik) och gestaltning möter en ny publik. RATS har tidigare gjort flera mobiltelefonföreställningar med fokus på publikens deltagande: Haimon 2014, Maryam 2013 och Antigones dagbok 2010. Sedan 2016 är RATS Teater en forskningsscen vid Stockholms universitet. RATS Teater vill nå dem som idag inte söker sig till våra etablerade teatrar, universitet och kulturhus.

Östgötateatern är Sveriges största regionteater med teaterhus i både Norrköping och Linköping, turnerande verksamhet och barn- och ungdomsteater. EXIL – fria poeter på flykt ingår i Östgötateaterns treåriga satsning på digital utveckling och är en del i att skapa och utveckla nya mötesplatser och nätverk för teaterlivet i Östergötland. I EXIL, som är andra året i satsningen, fokuseras på publikens roll genom interaktivitet och mobilitet i stadsmiljö.