Nytolkning av Pelikanen spelas i Linköping

Kom nära skådespelarna i regissören Anna Petterssons omarbetade version av August Strindbergs klassiker. Vid månadsskiftet maj/juni ges fyra föreställningar av Pelikanen i Linköping. Välkommen att boka recensionsbiljetter och/eller intervjuer med Anna Pettersson och skådespelarna.

SPELPERIOD: Linköping, Elsa Brändströms gata 3B, 30 maj-2 juni 2018
PRESSBILDER: Högupplösta bilder finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
INFORMATION & RECENSIONSBILJETTER:

OM FÖRESTÄLLNINGEN
Efter faderns nyliga bortgång vandrar modern runt i rummen i familjens våning. Det är oklart vilka tillgångar hennes man har lämnat efter sig och gungstolen, där han alltid brukade sitta, rör sig på ett spöklikt sätt.

Sonen Fredrik är student och eftersom modern undanhåller barnen mat och värme dricker han för att hålla sig varm. Dottern Gerda återvänder snart efter sin bröllopsresa för att skapa ett hem och ett nytt liv med sin nye man.

Det visar sig snart att modern roffar åt sig mer än maten för sina barn. Hon förbränner allt i sin väg och lämnar ingenting över till de undernärda barnen. När barnen bestämmer sig för att elda i spisen för att få värme finner de ett sönderrivet brev från deras döde far. Dolda familjehemligheter blir nu synbara och leder till maktkamp och undergång.

I Anna Petterssons uppsättning av Pelikanen är vattnet slut och akademierna brinner. Modern blir en symbol för de generationer som sorglöst suger ut näring och tillhörigheter ur det jordklot som sedan lämnas vidare, undernärt och med stigande hetta tills apokalypsen kommer.

Pelikanen är en samproduktion mellan Strindbergs Intima Teater och Östgötateatern.

Författare August Strindberg
Regi och bearbetning Anna Pettersson
Scenografi Anna Pettersson och Julia Herskovits (student på Stockholms dramatiska högskola)
Ljusdesign Max Mitle
Videodesign Erik Rosales
Ljuddesign Gustave Lund
Kostym Julia Herskovits
Mask Birgitta Stenqvist

Medverkande:
Stina von Sydow
Ann-Sofie Andersson Kern
William Wahlstedt

OM ANNA PETTERSSON
Anna Pettersson är regissör, skådespelare och doktorand vid Stockholms konstnärliga högskola. Som skådespelare har hon bland annat medverkat i föreställningar vid Stockholms stadsteater och Dramaten, däribland Henrik Ibsens Hedda Gabler, Kristina Lugns Titta en älg och Lars Noréns Personkrets 3:1.

Som regissör har Anna bland annat gjort en prisad nytolkning av Fröken Julie på Strindbergs Intima Teater, där hon själv spelade samtliga roller. Hon har även regisserat Måsen och Misantropen på Malmö Stadsteater, Bernardas hus på Kulturhuset Stadsteatern och Vildanden på Dramaten.

Anna undervisar skådespelarelever vid Stockholms konstnärliga högskola, där hon även bedriver forskning. Hennes pågående forskningsarbete har resulterat i flera omtalade dekonstruktioner av klassiska pjäser, i vilka hon särskilt fokuserar på makt, genus, klass och relationen till publiken.

OM STRINDBERGS INTIMA TEATER
Intima Teatern vid Norra Bantorget i Stockholm invigdes den 26 november 1907, efter ett initiativ av August Strindberg och skådespelaren August Falck. Syftet var att starta en internationell försöksteater med Strindbergs egna pjäser på repertoaren. Hösten 1910 stängdes Intima Teatern efter en schism mellan Strindberg och Falck. Under åren har teaterverksamheten kommit och gått i lokalerna. I april 2017 tog Anna Pettersson över som ny teaterchef.

OM ÖSTGÖTATEATERN
Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Repertoaren består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Teatern är också känd för sina musikaler och nycirkus. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.