Östgötateaterns cirkusrobot tar time-out

Östgötateatern bryter ny mark med cirkusföreställningen The Last Fish, där en robot ingår i ensemblen. Denna form av interaktion mellan människa och maskin är så pass oprövad att regelverket för scenkonstrobotar ännu inte är på plats. Arbetsmiljöverket har idag beslutat att stoppa robotanvändningen i föreställningen.

The Last Fish är en samproduktion mellan Östgötateatern och Norrköpings Symfoniorkester och innehåller cirkus, musik, magi – och en robot. Arbetet med roboten har skapat nya möjligheter för cirkuskonsten och väckt internationellt intresse, såväl som intresse från Arbetsmiljöverket.

– Vi är först i Sverige med att ha den här nära interaktionen mellan människa och robot på cirkusscenen. Vi rör oss i gränslandet mellan scenkonst och vetenskap. Därför finns det också otydligheter i regelverket, säger Pia Kronqvist, VD för Scenkonst Öst där Östgötateatern och Norrköpings Symfoniorkester ingår.

Östgötateatern har klassat roboten som scenmaskineri och följt de rutiner, besiktningar och säkerhetsföreskrifter som följer med det.

– Vi har gjort allting rätt enligt regelverket, men Arbetsmiljöverket gör en annan klassning av roboten och med det följer också andra säkerhetsföreskrifter, säger Östgötateaterns teaterchef Nils Poletti.

Enligt Arbetsmiljöverkets bedömning måste hanteringen av den robot som medverkar i föreställningen uppfylla samma krav som gäller för användning av en sådan här typ av robot inom exempelvis industrin, vilket innebär maskindirektiv samt CE-märkning och skydd för att hindra personal att nå in i robotens arbetsområde.

– Vi upplever att Arbetsmiljöverket har gjort en seriös bedömning och vi måste följa deras rekommendationer, även om vi gör en annan bedömning. Ett av Scenkonst Östs ledord är ”mod” och det är den här banbrytande föreställningen inte minst ett bevis på, säger teaterchef Nils Poletti.

Roboten som använts i The Last Fish har programmerats efter utbildning av kunniga robotutvecklare från Linköpingsföretaget Dyno Robotics. I föreställningen samspelar roboten huvudsakligen med cirkusartisten Mattias Lindström, som också står för idé och koncept tillsammans med Magali Bancel.

The Last Fish gjord för att passa hela familjen och sedan världspremiären i Linköping den 6 september har lovorden haglat från publiken och efterfrågan på biljetter varit stor. Recensenter har beskrivit föreställningen som ”angelägen samtidscirkus” (Dagens Nyheter) och som en ”varm, omväxlande och mänskligt och kroppsligt närvarande totalföreställning” (Östgöta Correspondenten).

– Det här beskedet är jättetråkigt för oss som lagt ner så många arbetstimmar och så mycket hjärta i detta. Men det väcker också intressanta frågor för hela cirkusen som konstform, säger cirkusartisten och föreställningens konstnärliga ledare Magali Bancel.

Ensemblen kommer nu att repetera om vissa nummer och även skapa nytt material. Tills den nya versionen av föreställningen är klar kommer publiken att få en kortare variant och därpå ett efterföljande samtal om mötet mellan människa och maskin, tillsammans med representanter från scenkonst- respektive forskningsvärlden. Berörd publik har också möjlighet att kostnadsfritt se om föreställningen vid ett senare tillfälle.

SPELPERIOD: Linköping, Stora teatern, 6 september – 13 oktober 2019. Norrköping, Stora teatern, 2 november – 24 november 2019
PRESSBILDER:
Högupplösta föreställningsbilder finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
FÖR MER INFORMATION:
Nils Poletti, teaterchef Östgötateatern, 070-921 95 37, nils.poletti@ostgotateatern.se
Pia Kronqvist, VD Scenkonst Öst, 070-260 58 97, pia.kronqvist@scenkonstost.se

OM FÖRESTÄLLNINGEN
Förbered dig på ett svindlande drama på hög höjd! En föreställning för hela familjen.

När Titanic sjönk fortsatte orkestern att spela ända till slutet. Likt en sista kryssning på vår planet fortsätter vi att festa samtidigt som vår sjunkande båt går under i en allt snabbare takt.

The Last Fish händer här och nu. Fem cirkusartister och två musiker bjuder på en komisk och visuellt imponerande föreställning, men hur ska de kunna fortsätta när världen runt omkring kollapsar?

Välkommen ombord till en aktuell och dystopisk, men också ljus, hoppfull, vacker och rolig enaktsföreställning, skapad i samarbete med Norrköpings Symfoniorkester.

Idé och koncept Magali Bancel och Mattias Lindström
Registöd Fred Blin
Scenografi och kostym Magnus Möllerstedt
Mask- och perukdesign Anna Andersson
Ljuddesign Michael Andersson
Ljusdesign Anna Tubiana
Originalmusik Tanja Kaitaniemi och Martin Orraryd
Robotprogrammering Fredrik Löfgren, Samuel Lindgren, Erik Örjehag, Mattias Lindström

Medverkande:
Mattias Lindström
Magali Bancel
Esmeralda Nikolajeff
Mira Leonard
Ethan Law
Tanja Kaitaniemi
Martin Orraryd

OM MAGALI BANCEL OCH MATTIAS LINDSTRÖM
Magali Bancel och Mattias Lindström är båda cirkusartister och cirkusproducenter. Magali är dessutom cirkusregissör och Mattias även cirkuskonstruktör, dansare och koreograf. Tillsammans utgör de kompaniet CIRK L.

Magali och Mattias arbete har tagit dem runt hela världen med flera olika projekt. De har bland annat turnerat med Cirkus Cirkör i Asien, Afrika och Europa.

På Östgötateatern har de medverkat i musikalen Familjen Addams och därefter med den egenproducerade föreställningen Tänk om… och i Wendy & Peter Pan. De står även bakom Östgötateaterns turnerande cirkusföreställningar.