Östgötateatern öppnar ny scen

Teaterlokalen på Repslagaregatan 9 i Norrköping (känd som f.d. Lilla Teatern) återgår till Östgötateaterns regi. I augusti öppnar den nya scenen, som ska erbjuda mer experimentella produktioner.

Den nya teaterledningen för Östgötateatern har sedan de började på Östgötateatern eftersökt en mindre scen att spela teater på. Nu har det blivit verklighet tack vare gemensamma krafter inom Scenkonst Öst. I fredags skrevs hyreskontraktet till en lokal på Repslagaregatan 9 i Norrköping på. Den har tidigare gått under namnet Lilla Teatern och Östgötateatern har varit en av de forna hyresgästerna (1969-1996).

– Jag är så glad över detta! Med X-scenen kommer vi att kunna ta vara på den kreativitet som finns i huset. Ensemblen är hjärtat av teatern och här får de möjlighet att driva egna projekt baserade på mod, lust och kreativitet. Det blir också ny en väg in till Östgötateatern för publik som gillar en mer experimentell teater, säger Nils Poletti, teaterchef.

Den del av lokalen som är aktuell är scen och salong med tillhörande loger i bottenvåningen och den del av källaren som ligger under scenen. Totalt handlar det om cirka 800 kvm i kvarteret Korpen 18. Salongen kommer att rymma 100 sittplatser.

– Den första repertoaren för X-scenen läggs i detta nu och den rör sig från det komiska och knasiga till det politiska och allvarliga. Det blir teater, happenings, readings, performance, gästspel och konserter och vi kommer också att erbjuda härliga sångprogram i stil med den populära Rocky Horror Show-efterfesten Franks After Party. Och kanske ser vi återkomsten av Tobias Almborgs Talkshow, säger Nils Poletti.

Hyreskontraktet är till att börja med på ett år, med möjlighet till förlängning om både Östgötateatern och fastighetsägaren önskar det. Den officiella invigningen kommer att ske den 8 augusti 2019.

Fotnot: Våren 2016 flyttade Lilla Teatern sin verksamhet till IOGT-NTO-gården på Norra Promenaden 108 i Norrköping.

MER INFORMATION
Nils Poletti, teaterchef Östgötateatern, 070-921 95 37, nils.poletti@ostgotateatern.se
Pia Kronqvist, VD Scenkonst Öst, 070-260 58 97, pia.kronqvist@scenkonstost.se
Claes Elgström, fastighetschef Scenkonst Öst, 076-761 18 77, claes.elgstrom@ostgotateatern.se