Nytt spelår på Östgötateatern presenteras

Skratt, skräck, snusk – och mat. Välkommen till Östgötateaterns pressträff den 15 augusti. I år blir det ett kalas där teaterchef Nils Poletti och AnnaLina Hertzberg, konstnärlig ledare för ung scen/öst, tillsammans med några av årets regissörer och skådespelare presenterar spelårets matiga repertoar.

- Hösten har kvinnor i fokus, med till exempel nyskrivna Lupinerna och Cirkus Cirkör-samarbetet kring Epifónima. Våren på stora scenen vigs till lusten, passionen, njutningen och glädjen. Jag hoppas att publiken kommer att rodna en smula, skratta mycket, svettas och få fler perspektiv på detta att vara människa. Eller bara njuta av estetiken, tonerna och skådespeleriet, säger teaterchef Nils Poletti.

Spelårets repertoar på ung scen/öst kretsar kring temat Mat.

- Tillsammans med vår publik vill vi genom sinnenas njutning och äckel närma oss vår samtids riktigt stora frågor – de som handlar om vår planet och om hur vi ska dela på det den ger. I östgötska klassrum såväl som på vår stora scen ser vi fram emot djupdykningar i matavfallscontainrar och maränger, expeditioner till banketter och livsmedelsfabriker, säger AnnaLina Hertzberg, konstnärlig ledare för ung scen/öst.

DATUM: Onsdagen den 15 augusti
TID: Kl. 14.00
PLATS: Stora teatern, Norrköping

REPERTOAR 2018/2019

Stora scenerna:

- I väntan på Godot – Tragikomedi av Samuel Beckett i regi av Pelle Öhlund.
- Lupinerna – Berörande drama om frihet och längtan. Nyskrivet av Monica Wilderoth.
- Galleri 6 – Nyskrivet av Paula McManus på temat lust, begär och sex.
- Rocky Horror Show – Richard O’Briens kultförklarade skräckmusikal i regi av Nils Poletti.

Dessutom: cirkusturné i Östergötland, festivalen Cirkusslottet i Finspång, samarbete med Norrköpings Symfoniorkester, kabaré av Marika Lagercrantz, soppteater, programkvällar, samarbete med Cirkus Cirkör m.m.
ung scen/öst:

- Matkriget – En mörkglimtande komedi om att tänka själv och handla tillsammans. För åk 6-8. Av Johanna Emanuelsson, i regi av Ragna Wei.
- Tårtbagaren – En sötsockrad saga om passivitet, olydnad och om att ta ställning. För åk 4-5. Av Elsa Berggren, i regi av AnnaLina Hertzberg.
- Diktatorerna – Ett drömlikt drama om makt och maktlöshet. För åk 3-5. Av Dimen Abdulla, i regi av Anja Suša.
- Candy Minnemorias restaurang – En sinnlig matlagningskonsert för alla som kokar över. För förskoleklass. Av och med Ellen Norlund.

Dessutom: teaterskola, scenkonstlaboratorium och gästspel.

Välkommen till DIN TEATER! Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler och nycirkus. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.