Nyskrivet drama om kvinnor och frihet

Möt kvinnorna som lever bland oklippta fotbollsplaner och stängda fritidsgårdar, med drömmar om något stort liggandes i Konsumpåsen. Välkommen till pressvisningen av den nyskrivna pjäsen Lupinerna på Stora teatern i Norrköping måndagen den 8 oktober kl. 11.00.

På plats möter du dramatikern och regissören Monica Wilderoth och den åtta kvinnor starka ensemblen, som kommer att ge smakprov ur detta berörande drama inspirerat av intervjuer med kvinnor i Östergötland.

SPELPERIOD: Norrköping, Stora teatern, 13 oktober – 3 november 2018. Linköping, Stora teatern, 16 november – 21 december 2018.
ÖPPEN REPETITION: Norrköping, Stora teatern, 29 september kl. 14.00 (Kulturnatten). Fri entré.
PROGRAMKVÄLL: Klass och frihet. Norrköping, Café Gycklaren, 24 oktober kl. 17.30. Linköping, övre foajén, 29 november kl. 17.30. Fri entré.
PRESSBILDER: Högupplösta bilder kommer att finnas för nedladdning på ostgotateatern.se/press
INFORMATION & RECENSIONSBILJETTER:
Linda Vidarv, kommunikationschef, 070-356 35 26, linda.vidarv@ostgotateatern.se

OM FÖRESTÄLLNINGEN
Lupinerna är en historia om kampen hos alla dem som gör så gott de kan med vad de har, men där det aldrig verkar räcka och bli bra nog.

Möt Janna som längtar efter att skolan ska börja igen och att Sonja inte ska vara försvunnen. Möt Gindra som har ett skåp fullt med fjärilar och Jessica som kan mer om bilar än om hur man kokar ris. Möt kvinnorna som lever bland oklippta fotbollsplaner och stängda fritidsgårdar, med drömmar om något stort liggandes i Konsumpåsen.

Lupinerna är en historia om klass, kön, ensamheter och fattigdom. Men det handlar också om frihet, mod, längtan och glädjen över att finnas till och att ensam inte är stark. Aldrig någonsin.

Framförallt är det en berättelse om hur vi alla tidigt blir präglade till att tro att vi antingen har en röst och plats i det här samhället, eller att vi inte har det.

Pjäsens manusförfattare och regissör Monica Wilderoth har intervjuat kvinnor med olika bakgrund, bosatta i Östergötland, och låtit sig inspireras av deras tankar om frihet.

Manus och regi Monica Wilderoth
Scenografi och kostym Magnus Möllerstedt
Mask och peruk Lena Stranger Weinar
Ljusdesign Linn Persson
Ljuddesign Björn Andersson

Skådespelare:
Karin Oscarsson
Marika Strand
Stina von Sydow
Susan Taslimi
Magdalena Eshaya
Ann-Sofie Andersson Kern
Martina Hemmingsson
Amanda Krüger

OM MONICA WILDEROTH
Monica Wilderoth är skådespelare, regissör, dramatiker och författare. Hon är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö och var därefter med och startade den prisade frigruppen Teater Terrier.

Monica har varit verksam vid en rad olika teatrar i Sverige, däribland Teater Västernorrland, Folkteatern i Gävleborg och stadsteatrarna i Göteborg och Stockholm.

2006-2009 var Monica engagerad vid Östgötateatern och SPETS-projektet, som syftade till att lyfta fram bortglömda kvinnliga dramatikers verk. 2012-2013 var Monica teaterchef på Borås stadsteater.

Monica har skrivit och regisserat ett flertal pjäser. 2010 debuterade hon som romanförfattare med Jag ska räkna till hundra och aldrig sluta leta.

OM PROGRAMKVÄLLEN – KLASS OCH FRIHET
Hur skildras arbetar- och underklassen på teaterscenen och inom populärkulturen? Och varför?

Anneli Jordahl är författaren och kulturjournalisten som i början av 2000-talet väckte nytt liv i den svenska klassdebatten med sin omtalade bok Klass – är du fin nog?

Med Östgötateaterns nya pjäs Lupinerna vill dramatikern och regissören Monica Wilderoth ge röst åt människor vars berättelser sällan gestaltas på teaterscenen.

Utifrån egna erfarenheter möts Anneli Jordahl och Monica Wilderoth i ett samtal om klasskillnader och klassresor i ett samhälle med ökande klyftor och bristande sociala skyddsnät. Moderator är Jeanette Söderwall.