Nypremiärer på Östgötateatern

Romeo och Julia Den fule Två nypremiärer blir det på Östgötateaterns scener nu i helgen, Romeo och Julia i Linköping och Den fule i Norrköping. Fredag 25 april är det nypremiär på Shakespeares Romeo och Julia på Östgötateatern i Linköping. Den spelades i Norrköping 8 mars – 12 april. Romeo spelas nu av Svante Thunberg som ersätter Jesper Barkselius som fick ställa in de sista föreställningarna i Norrköping pga en bruten fot. Som Julia ser vi Karin Oscarsson. I övriga roller: Claës Weinar, Richard Carlsohn, Kyri Sjöman, Liselott Lindeborg, Mattias Carlsson, Bo Höglund, Joacim Hedman, Fredrik Giertz, Bruno Mitsogiannis, Nicolas Silversköld. Regissör Tereza Andersson, scenografi och kostym Sven Dahlberg, koreografi Mattias Carlsson, Musik Dan Andersson. Pressklipp från Norrköping: "Kärleken hyllas på himmelsk nivå" "Tereza Anderssons uppsättning är som en tusenbladstårta" Norrköpings Tidningar "Djärv" "Regissören Tereza Andersson, som förut imponerat med uppsättningar av flera samtida texter låter den välkända kärlekshistorien utspelas på två tidsplan" "Scenbilden med den nergångna teatern är mycket skickligt utförd av Sven Dahlberg" SvD "Ett stort plus för den fantastiska scenen ” Folkbladet Lördag 26 april har Marius von Mayenburgs Den fule nypremiär på Östgötateatern i Norrköping. Den fule spelades i Linköping 7 mars-11 april. Medverkande är Christian Zell, Willy Boholm, Sven Angleflod, Marika Strand. Regi Stina Ancker, scenografi och kostym Agneta Skarp. Pressklipp från Linköping "Absurd och komisk mardröm om det perfekta utseendet" "Rapp moralitet om det relativa hos skön- och fulhet men också om identitet och kontakten mellan utseendet och själen" "Lågmäld men effektiv ton av folkmelodi" "Mayenburg fångar samtiden" Svenska Dagbladet "Njutbart oroande om det yttre" "Som en dryg timmes ironisk realityshow" "Skarp satir över samtidens kändiskult och utseendefixering" "Replikskiftena är kvicka, övergångarna mellan dubblerade roller skickligt genomförda" "Christian Zell och resten av ensemblen... ger tragikomisk precision åt fräna identitetskriser" Östgöta Correspondenten "Snyggt är också samspelet på Östgötateatern i Linköping, där Mayenburgs Den fule spelas, en elegant komedi med anor från commedia dell'arte" Aftonbladet "en riktig komedi" "spelas på ett riktigt frejdigt och satiriskt vis" Kulturnytt, Sveriges Radio P1 Agneta Lindmark Thomas informations- och marknadschef Östgötateatern Box 3114 600 03 Norrköping 011-21 85 34 0709 21 95 31 www.ostgotateatern.se Biljettkassan 020 515120