Nypremiär på Östgötateatern- Familjelycka av Anne Charlotte Leffler

Familjelycka av Anne Charlotte Leffler Nypremiär på Östgötateatern i Linköping fredagen den 28 december kl 19.00 Familjelycka spelades i Norrköping 3-24 november. Familjelycka ingår i SPETS kvinnliga stjärndramatiker åter på repertoaren. Familjelycka skrevs 1891. Anne Charlotte Leffler var under en lång period den mest spelade svenska dramatikern både i Sverige och utomlands. Regi Gustav Deinoff Scenografi och kostym Marika Feinsilber I rollerna: Magnus Eriksson, Stina von Sydow, Sanna Turesson, Ann-Sofie Andersson, Oldoz Javidi, Hamadi Khemiri, Evabritt Strandberg, Mats Huddén SPETS är ett flerårigt samarbete mellan Östgötateatern och Riksteatern. Inom ramen för SPETS spelas bl a pjäserna Räddad och Familjelycka på våra scener. Familjelycka Familjelycka är en fartfylld och rapp komedi om den på ytan lyckliga familjen. Trots att det är en pjäs med över 100 år på nacken, beskriver den vilken familj som helst på 2000-talet. Familjelycka är en komedi om generationsklyftor och om det rollspel vi alla håller på med inom familjens gränser för att leva upp till vår föreställning om den lyckliga familjen. Pressklipp: "välspelad komedi" "Östgötateaterns senaste uppsättning gestaltar Familjelycka med gott humör och fräcka kickar mot nyare tider." "Jag njuter; av Magnus Erikssons jovialiskt auktoritära patriark, Stina von Sydows mamma som vill skydda alla och därför mist allas respekt, Sanna Turessons vackra Hilma som blivande styvmor till sin fästmans oäkta barn, Hamadi Khemiris stammande yngling, präktigare än vad man då förväntade sig av en ung man, Oldoz Javidis charmigt dramatiska idoldyrkande 15-åring och Ann-Sofie Anderssons stränga sanningssägare Sally." Norrköpings Tidningar "Marika Feinsilbers scenografi och kostymer förankrar pjäsen i det borgerliga 1800-tals-Stockholm där den skrevs." "Nuet… närvarande i koreograferade mellanspel till vår tids popmusik samt Monty Python-inspirerade projektioner." Expressen "Småfräckt" "Bra drag i repliken och ensemblen.." "Regissören Gustav Deinoff har ett känsligt finger för samtiden" "Underhållande." Kulturnyheterna SVT "Med höstens sista uppsättning Familjelycka spricker smilbanden upp ordentligt. Anne Charlotte Leffler ville inte bara ställa problem under debatt, hon ville också underhålla. Vilket regissören Gustav Deinoff hörsammat - familjelycka, no way! Här pågår livlig frigörelse: döttrar gör uppror mot mödrar, föräldrar tappar kontrollen, patriarkat avväpnas och suveränitet erövras. Att ensemblen mellan akterna dessutom goes hippy-hoppy till rapmusik av Missy Elliot, Lady Sovereign, Robyn och franska Diam's är ju bara så exakt rätt - som sagt, här rivs fortfarande för att få luft och ljus! Numme.ser "Uppsättningen förenar oss osökt med 1800-talet och tycks också förena publik av alla åldrar. Skratten rungar från damerna i 1,6miljonerklubben på parkett, och skolungdomarna som omger mig på första raden skickar bara något enstaka sms under kvällens lopp." Svenska Dagbladet Pressbilder www.ostgotateatern.se, under Press För pressbiljetter: Agneta Lindmark Thomas informations- och marknadschef Östgötateatern Box 3114 600 03 Norrköping 011-21 85 34 0709 21 95 31 www.ostgotateatern.se Biljettkassan 020 515120