Nypremiär för teater om tiggares liv

Den 5 februari har den sanslösa dokumentära kärlekshistorien Bröllopsresan nypremiär på Stora teatern i Linköping. Välkommen att boka recensionsbiljett och/eller intervjuer med regissörerna Ylva Julén och Johan Huldt samt skådespelarna i ensemblen.

Bröllopsresan är en nyskriven pjäs som bygger på ett omfattande intervjuarbete, där bl.a. tiggare, hjälparbetare och östgötar fått berätta om sina upplevelser kring tiggeri och tiggare.

– Med berättelsen om det rumänska paret Gabriela och Marians kärleks- och överlevnadskarusell hoppas vi bärga in ett snitt ur vår samtid på scen, säger Ylva Julén i en kommentar.

Ylva mötte Gabriela och Marian i ett soppkök i Linköping sommaren 2014. Det blev startpunkten för ett samarbete där Ylva under flera månader följde paret i deras nya och utsatta vardag. Gabriela blev så småningom tolk, dörröppnare och koordinator för dokumentära inspelningar med de landsmän som hon och hennes man mötte under sin fortsatta resa. Bland överraskningar och återvändsgränder växte en historia långsamt fram för att mynna ut i detta angelägna samtidsdrama.

SPELPERIOD: Linköping, Stora teatern, 5 feb – 12 mar 2016
PRESSBILDER: Högupplösta bilder finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
INFORMATION & RECENSIONSBILJETTER: Jeanette Söderwall, kommunikatör, 011-21 85 21, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se

OM FÖRESTÄLLNINGEN
En sanslös kärlekshistoria. Dokumentär teater om det rumänska paret Gabriela och Marian. Den ekonomiska krisen tvingar dem att lämna ett fungerande liv i Milano. Tillsammans ger de sig ut i ett sönderfallande Europa, en bröllopsresa för att finna jobb. I den svenska sommarnatten kraschar deras bil. Det blir början på ett fall utan skyddsnät, som slutar på en tiggkudde utanför Hemköp i Linköping.

Bröllopsresan är berättelsen om de människor Gabriela och Marian möter. Berättelsen om hur kärlek kan överleva i ett Sverige många inte känner. Föreställningen bygger på hundratals intervjuer med tiggare, hjälparbetare, poliser, politiker och östgötar sommaren/vintern 2014-2015.

Manus Ylva Julén
Dokumentär insamling Peter Sundberg (projektledning), Ylva Julén, Bliss Lostiern och ensemblen
Regi Ylva Julén och Johan Huldt
Scenografi och kostym Magnus Möllerstedt
Biträdande scenograf Paul Garbers
Koreografi Leif Agrér
Ljusdesign Linn Persson
Ljuddesign Michael Andersson
Mask och peruk Anna Andersson
Musikalisk ledning Martin Freidlitz
Musiker Marco Marchev

Skådespelare:
Peter Sundberg (Bertil Senestad m.fl.)
Ali Sahimpor (Iliya m.fl.)
Sven Angleflod (Gheorghe m.fl.)
Jesper Barkselius (Marian m.fl.)
Eva Millberg (Britt-Louise m.fl.)
Karin Oscarsson (Aneliya m.fl.)
Maria Granhagen (Gabriela)
Luiza Stanescu (Loop)
Gabriela Diia (Gabriela den verkliga m.fl.)
Christian Zell (Viorel m.fl.)
Magdalena Eshaya (Irina Magdalena m.fl.)
samt Leo Sundberg och Alva Turdén m.fl.

Östgötateatern – Alla östgötars teater!

Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i Norrköping och Linköping. Repertoaren består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Teatern är också känd för sina musikaler.

Östgötateatern iscensätter årligen ett femtiotal produktioner med 700-1000 föreställningar som spelas för en publik på drygt 100.000 personer. Många av produktionerna ingår i teaterns turnéverksamhet.

Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, vars uppdrag är barn- och ungdomsteater. ung scen/öst har två fasta scener, en egen i Linköping och en på Teater Bråddgatan 34 i Norrköping.