Nypremiär för en lustfylld skrattfest

Lördagen den 30 mars har Paula McManus nyskrivna dramakomedi om lust och begär Norrköpingspremiär. Följ med vernissagebesökarna i Galleri 6 på en skruvad och kärleksfull upptäcktsfärd med härlig musik.

”Befriande roligt, avväpnande och tankeväckande”, skrev Östgöta Correspondenten efter urpremiären. Välkommen att boka recensionsbiljetter och/eller intervjuer med regissören och manusförfattaren Paula McManus och ensemblen. Det går även bra att boka pressbiljetter till programkvällen med Paula McManus och författaren Nina Lekander.

SPELPERIOD: Norrköping, Stora teatern, 30 mars – 27 april 2019.
PROGRAMKVÄLL: Let’s talk about sex: Café Gycklaren, 10 april kl. 17.30. Fri entré.
PRESSBILDER: Högupplösta bilder finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
INFORMATION & RECENSIONSBILJETTER: Jeanette Söderwall, kommunikatör, 070-535 01 75, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se

OM FÖRESTÄLLNINGEN
Den världsberömde konstnären Sebastiano, som utmanar, roar och provocerar med sina verk, har äntligen kommit ut med nya alster. Temat är sex och galleribesökarna väller in.

Bamse, mannen med järnkoll, kommer tillsammans med sin vackra kvinnliga kvinna till fru. Frans och Hans, paret med smak och stil, är också på besök. De älskar varandra djupt, men vågar inte röra vid varandra. Peg och Morran är där. Roy, mannen som blivit förvandlad till köttfärs, också. Griskvinnan och Sexkonstapeln finns även de på plats. Och såklart Bebe, galleristen som brottas med sina egna hemliga fantasier.

Galleri 6 handlar om det kanske vanligaste av allt. Sex. Överallt bombarderas vi av sex i olika former. I tidningar, på tv och i reklam. Det kan verka som om vi är helt och totalt fria. Allting visas och lite till. Men pratar vi om det? På riktigt? Berättar vi om ensamhet, prestation, skam och skuld? Pratar vi om onani och orgasmer på riktigt?

I Galleri 6 gör vi det.

Manus och regi Paula McManus
Scenografi Magnus Möllerstedt
Kostymdesign Julia Herskovits*
Musik och ljuddesign Christoffer Karlsson
Ljusdesign Pär Krantz
Projektioner Charlotte Rodenstedt
Mask- och perukdesign John Hanna

*Praktikant från Stockholms dramatiska högskola

Skådespelare:
Stina von Sydow: Bamse
Marika Strand: Bebé
Ann-Sofie Andersson Kern: Griskvinnan, Peg, Kamraterna
Jesper Barkselius: Roy, Frans, Sexkonstapeln
Martin Waerme: Konstnären, Hans, Morran
Anja Rajic: Majsan, Runkgubben

OM PAULA MCMANUS
Paula McManus är regissör, dramatiker och skådespelare. Som 14-åring var hon med och startade upp teatergruppen Ung Utan Pung i Rågsved.

Genom åren har Paula medverkat på i ett antal filmer och tv-program och bland annat varit programledare för Bullen.

Paula har till exempel skrivit pjäser för Dalateatern, Estrad Norr och Teater Västmanland. Hon har också regisserat improvisationsföreställningen Psykakuten på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm samt skrivit och regisserat radiodramat Lärarna och radioprogrammet Anna Blomberg i P4.

Paula har tidigare skapat två föreställningar på ung scen/öst; Sexigt - på riktigt och Det var en gång en drama queen.

OM PROGRAMKVÄLLEN – LET’S TALK ABOUT SEX
Snacka sex med Paula McManus och Nina Lekander.

Med sin pjäs Galleri 6 vill dramatikern och regissören Paula McManus öppna upp för ett uppriktigt samtal om sex. I sin nya bok Trosbekännelser skriver författaren och journalisten Nina Lekander om hur hon – en bit efter klimakteriet – upplevde ett livsomvändande sexuellt uppvaknande.

Följ med Nina Lekander och Paula McManuspå en svettig djupdykning ned bland hängrumpor, lust och självkänsla. Vi tittar också närmare på hur synen på sexualitet förändrats genom historien. Moderator är Jeanette Söderwall.

Välkommen till ALLAS TEATER! Låt oss underhålla och provocera dig. Låt oss förföra och chocka dig. I vår repertoar hittar du allt från nyskrivet till klassiker, från monologer till musikaler. ung scen/öst är vår barn- och ungdomsscen. Östgötateatern är tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester en del av Scenkonst Öst.