Nypremiär av Frankenstein i Linköping

Den 16 oktober har den nattsvarta och dråpliga musikföreställningen Frankenstein nypremiär i Linköping, med Anders Moneybrother Wendin i rollen som den fallne ängeln. Välkommen att boka recensionsbiljett och/eller intervjuer med de medverkande.

SPELPERIOD: Linköping, Stora teatern, 16 okt – 22 nov
PRESSBILDER: Högupplösta bilder finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
INFORMATION & RECENSIONSBILJETTER: Jeanette Söderwall, kommunikatör, 011-21 85 21, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se

OM FÖRESTÄLLNINGEN
En nattsvart och dråplig musikföreställning om vänskap, kärlek och ond bråd död, där den fallne ängeln är vår ciceron och visar oss vad som händer när man sluter ett avtal med djävulen.

I denna uppdaterade version av Mary Shelleys klassiska saga möter vi Victor Frankenstein, vars forskarkarriär inte alls blev som han tänkt sig. Han känner sig så misslyckad att han vill ta livet av sig. Hans bäste vän och kollega Albert gör allt i sin makt för att muntra upp honom, men förgäves.

Då dyker en mystisk kvinna upp. Frankenstein blir hals över huvud förälskad och tar sig, på hennes inrådan, an ett nytt forskningsprojekt med förödande konsekvenser.

Skriven av Kasper Hoff
Musik och sångtexter Kenneth Thordal
Regi och översättning Tereza Andersson
Översättning sångtexter Anders Wendin
Scenografi och kostym Sven Dahlberg
Musiker Anders Wendin, Henrik Nilsson, Fredrik Jonsson och Jonas Bleckman
Ljusdesign Håkan Jansson
Ljuddesign Dan Andersson
Mask och peruk Lena Stranger Weinar

Skådespelare:
Frankenstein: Tobias Almborg
Albert/Monstret: Krister Kern
Elena/Helene: Helena Nizic
Elenas morbror/Chen Yi Loon/rektor: Richard Carlsohn
Den fallne ängeln: Anders Wendin
Läkare/brevbärare/taxichaufför/svensk rektor: Patrik Voight

OM ANDERS WENDIN
Anders Wendin är mest känd för sin musik, men han har också en bakgrund inom teatern. Han har bland annat arbetat som producent på Riksteatern. Anders kommer ursprungligen från Ludvika i Dalarna. Mellan åren 1994-2000 var han sångare och låtskrivare i bandet Monster. Därefter startade han soloprojektet Moneybrother. Debutalbumet gav honom en Grammis och utmärkelserna Årets nykomling, Årets manliga artist och Guldmicken på P3 Guld 2004. Framgångarna fortsatte med följande album. 2006 startade Anders det egna skivbolaget Hacka Skivindustri och gav ut det svenskspråkiga albumet Pengabrorsan. 2014 återkom han till det svenska språket igen när han gav ut albumet Dom ska få se vem dom roat sig med under det egna namnet Anders Wendin.

Östgötateatern – Alla östgötars teater!

Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i Norrköping och Linköping. Repertoaren består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Teatern är också känd för sina musikaler.

Östgötateatern iscensätter årligen ett femtiotal produktioner med 700-1000 föreställningar som spelas för en publik på drygt 100.000 personer. Många av produktionerna ingår i teaterns turnéverksamhet.

Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, vars uppdrag är barn- och ungdomsteater. ung scen/öst har två fasta scener, en egen i Linköping och en på Kulturkammaren i Norrköping.