Unfortunate – The Untold Story of Ursula the Sea Witch

Nordisk premiär för musikalen Unfortunate hösten 2025

Hösten 2025 får den brittiska publiksuccén UnfortunateThe Untold Story of Ursula the Sea Witch nordisk premiär på Östgötateatern! Musikalparodin om Disney-divan Ursula är skriven av Robyn Grant och Daniel Foxx med musik av Tim Gilvin. Musikalen har gått för fulla hus, både på Southwark Playhouse i London och på turné i England. Den har hyllats för sin fräcka humor och roliga grepp på Disneys Den lilla sjöjungfrun. Nu plaskar den in i Sverige och östgötarna får göra sig redo för något större, bättre och styggare!

Disney-skurkarna Cruella och Maleficent fick berätta sina versioner. Nu är det den legendariska queer-drottningen, tillika Disney-divan Ursulas tur att avslöja vad som hände under ytan i en berättelse om sex, svek, magi och sugproppar. Med ett originellt popsoundtrack och ekivok humor kommer bläckfiskkvinnan Ursula omslingra publiken in i årets våtaste kväll.

– Jag såg en “work in progress”-visning av Unfortunate på Edinburgh Festival Fringe 2019 och föll pladask. Jag skrattade mig hes och fullkomligt älskade det frivola Disney-universum de skapat. Jag visste inte ens att ”musikalparodi” var en genre som existerade. Kanske blir vi först i Sverige att introducera den. Jag missade tyvärr den efterföljande England-turnén på grund av pandemin, men blev desto lyckligare när den äntligen gick upp i London och kastade mig iväg direkt för att se den. Nu är jag stolt över att Östgötateatern är först ut – inte bara i Östergötland utan även i Norden – med att sätta upp den, säger teaterchef Nils Poletti.

Audition för musikalen Unfortunate kommer att äga rum 11–12 augusti i Norrköping.

Sista ansökan är 6 augusti. För mer information och hur en går till väga för att söka, läs här >>

För mer information vänligen kontakta:
Nils Poletti
Teaterchef