Närgånget med franske pianisten Satie på Östgötateatern

Välkommen till en pressträff med skådespelaren Christian Zell där han presenterar kammarspelet Satie.

I föreställningen Satie kommer publiken riktigt nära Erik Satie och hans musik. En något bisarr och excentrisk person träder fram i detta ömsinta porträtt framfört av Christian Zell och Mats Jansson. Texter funna i Saties cigarrlådor och diverse brevväxlingar varvas med musik som förflyttar publiken till vackra kvarter i det tidiga 1900-talets Paris.

OM ERIK SATIE
Erik Satie (1866-1925) var en fransk kompositör som var verksam i Paris. Hans pianostycken var förenklade och stiliserade med fantasinamn som Gymnopedier och Gnossienner. Satie var älskad och hatad som få. Han drev sina kritiker till raseri, samtidigt som de yngre kompositörerna hyllade honom som genialisk föregångsman och inspirationskälla. I våra dagar är Satie erkänd som en stor kompositör och en grundpelare i den moderna musiken.

PRESSTRÄFF
Datum: 21 februari
Plats: ung scen/öst bakfickan (Elsa Brändströms gata 3b, Linköping)
Tid: kl. 11.30

SPELDATUM: 26, 27, 28 feb och 1, 2 mar
PRESSBILDER: finns att ladda ner på www.ostgotateatern.se/press

FÖR MER INFORMATION:
Linda Hagberg, informations- och marknadschef, 070 356 35 26, linda.hagberg@ostgotateatern.se

Östgötateatern – Alla östgötars teater!

Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i Norrköping och Linköping. Repertoaren består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Teatern är också känd för sina musikaler.

Östgötateatern iscensätter årligen ett femtiotal produktioner med 700-1000 föreställningar som spelas för en publik på drygt 100.000 personer. Många av produktionerna ingår i teaterns turnéverksamhet.

Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, vars uppdrag är barn- och ungdomsteater. Ung scen/öst har två fasta scener, en egen i Linköping och en i Kulturkammaren i Norrköping.