Musik av Kjell Höglund på caféscenen

Han är vissångaren och textförfattaren som på en och samma gång lyckas skildra det vardagliga och det poetiska, det fula och det vackra. Nästa vecka är det premiär för en ny soppteaterföreställning med musik av Kjell Höglund på Östgötateatern.

Idén till föreställningen kommer från skådespelaren Martin Waerme, aktuell i rollen som Faust i Faust II. I Tidens tecken tar Martin Waerme och musikern Axel Tegnered med publiken på en underhållande resa genom Kjell Höglunds omfattande produktion, som inräknar 14 studioalbum, hundratals sånger och oräkneliga texter.

- Jag hörde hans låt Man vänjer sig på en efterfest för tio år sedan och blev blixtförälskad. En förälskelse som genom åren har fördjupats och nu närmast kan beskrivas som kärlek. Jag hoppas att vi med denna föreställning ska lyckas förmedla Kjell Höglunds genialitet, säger Martin Waerme.

Tidens tecken spelas både som soppteater och inom ramen för det nya föreställningskonceptet After Work.

Välkommen att boka recensionsbiljetter och/eller intervjuer med Martin Waerme!

SPELDATUM SOPPTEATER: Norrköping, Café Gycklaren (Stora teatern), 10, 11 oktober 2019 kl. 12.00. Linköping, övre foajén (Stora teatern), 14, 15 november 2019 kl. 12.00 (slutsålt).
SPELDATUM AFTER WORK: Linköping, övre foajén (Stora teatern), 19 november 2019 kl. 18.00. Norrköping, Café Gycklaren (Stora teatern), 3 december 2019 kl. 18.00.
PRESSBILDER: Konceptbild finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press. Föreställningsbilder finns fr.o.m. 7 oktober.
INFORMATION OCH RECENSIONSBILJETTER: Jeanette Söderwall, kommunikatör, 070-535 01 75, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se.

OM FÖRESTÄLLNINGEN
Vissångaren och textförfattaren Kjell Höglund har en förmåga att zooma in på den enskilda människan och hennes vardagshändelser för att sedan lyfta blicken ut i rymden och evigheten – till ett svindlande, magiskt och fascinerande eget universum.

I Tidens tecken bjuder skådespelaren Martin Waerme och musikern Axel Tegnered på ett underhållande sångprogram som spänner över hela Kjell Höglunds musikaliska katalog.

En ögonöppnare för dig som är obekant med Kjell Höglunds musik sedan tidigare och en fördjupning för den redan inbitne Kjell Höglund-fantasten!

OM MARTIN WAERME
Martin Waerme är utbildad vid Fridhems Folkhögskola och vid Teaterhögskolan i Malmö. Efter sin examen 2012 har Martin arbetat på ung scen/öst där han varit med i föreställningarna Vad ska vi göra?, Den magiska cirkeln, Sexigt - på riktigt, En jobbdröm, Mitt hjärtas okända arkiv, Revolution, Blomma blad en miljard samt den egenproducerade föreställningen Dronten.

På Östgötateaterns stora scener har Martin setts som Jacob i La Cage aux Folles och Don John i Mycket väsen för ingenting. Föregående spelår medverkade han i både I väntan på Godot och Galleri 6. Just nu är Martin aktuell som Faust i Faust II.