Hyllad komedi om skådespelarkonsten

Den 2 april har den satiriska komedin Nån sorts lugn före stormen nypremiär på Stora teatern i Linköping. I pjäsen möts tre skådespelare från olika generationer i ett samtal som urartar till en tävlan om vem som är störst, bäst och vackrast.

Välkommen att boka recensionsbiljetter och/eller intervjuer med regissören Johan Huldt och skådespelarna Tobias Almborg, Richard Carlsohn och Maurits Elvingsson.

Nån sorts lugn före stormen är skriven av Theresia Walser, som är en av Tysklands mest spelade dramatiker.

”Ett litet mästerverk” – Folkbladet

”Träffsäkert och underhållande. Och stundtals hysteriskt roligt” – Norrköpings Tidningar

SPELPERIOD: Linköping, Stora teatern, 2, 7, 9, 14 och 16 april 2019.
PRESSBILDER: Högupplösta bilder finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
INFORMATION OCH RECENSIONSBILJETTER: Jeanette Söderwall, kommunikatör, 070-535 01 75, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se

OM FÖRESTÄLLNINGEN
Tre skådespelare ur olika generationer. Alla har de gjort karriär på att gestalta ondskan i världen. Två har spelat Hitler och en Goebbles.

Vem var värst, vem var bäst? Hur ond kan man vara på scenen eller på vita duken? Och till vilket pris?

Nu väntar de på att få berätta inför en publik. Men samtalet urartar snabbt till en illa dold tävlan om vem som är störst, bäst och vackrast. Skådespelarnas egon tar över och såväl Hitler som Goebbles förvandlas till biroller.

Theresia Walser har kryddat sin komedi med en orgie i härskartekniker, uppblåsthet och småskurenhet. Lägg där till ett bord som aldrig slutar vippa, kranvatten som aldrig blir serverat och framför allt skådespelare som helst av allt vill höra sin egen röst.

Skriven av Theresia Walser
Översättning Magnus Lindman
Regi Johan Huldt
Scenografi och kostym Magnus Möllerstedt
Mask och peruk Anna Stålfelt

Skådespelare:
Tobias Almborg
Richard Carlsohn
Maurits Elvingsson

OM JOHAN HULDT
Johan Huldt har arbetat som regissör sedan 70-talet, då han inledde regibanan på Turteatern i Stockholm. Nu är han uppe i över 100 uppsättningar i Sverige, Norge och Danmark.

Johan har bland annat varit verksam vid Borås stadsteater som tillförordnad teaterchef och konstnärlig ledare samt som regissör vid bland annat Stockholms stadsteater, Uppsala stadsteater, Parkteatern, Länsteatern i Örebro, Den Nationale Scene i Bergen och Århus Teater.

På Östgötateatern har han till exempel regisserat Hjälten och Spindelkvinnans kyss.