Håll ihop – en cirkus på hjul

Östgötateatern ger sig ut på en cirkusturné för att skapa mötesplatser för alla invånare i Östergötland. Välkommen till pressvisningen tisdagen den 7 juni kl. 10.00 på Ingelstagatan 1 (Noss gamla fabriksområde) i Norrköping.

På plats vid pressvisningen kan ni möta cirkusartisterna Magali Bancel och Mattias Lindström (som är knutna till Östgötateatern) samt Quentin Bancel och Mikael Lindström, som just nu repeterar föreställningen. Dessutom kommer projekt- och turnéledare Eva Lundgren Stenbom att närvara.

Under augusti och september 2016 turnerar Håll ihop – en cirkus på hjul i Östergötland. Projektet startade med en vilja att skapa mötesplatser för olika grupper i samhället. Att dela en upplevelse kan vara startpunkten till att känna att man tillhör, att man finns i en gemenskap.

- Nycirkusen bjuder upplevelser till alla. Den skapar gemenskap, kittlar fantasin, väcker lust och glädje, utmanar och förundrar. Det är med stolthet vi kan bjuda alla östgötar, nya som gamla, på denna generösa utomhusföreställning helt gratis, säger teaterchef Johan Celander.

Håll ihop – en cirkus på hjul görs av professionella cirkusartister, varav några av dem setts på Östgötateaterns scener i Tänk om, Familjen Addams och Wendy & Peter Pan. Föreställningen har utvecklats från en tidigare version som turnerat runt om i Europa och fått ett väldigt fint mottagande där.

- Vi tror att cirkus är en utmärkt upplevelse för att föra samman människor och vår vision är att bidra till att stärka sammanhållningen i de lokalsamhällen vi besöker. Vi tror också att det är viktigt att upplevelsen sker nära där människor bor och gärna på platser där scenkonsten kanske inte når så ofta, säger Eva Lundgren Stenbom, projekt- och turnéledare.

- Vi söker nu lokala samarbetspartners för att förverkliga projektet. Tillsammans med till exempel kommuner, föreningsliv och boenden för nyanlända hoppas vi på givande samarrangemang som når en bred publik, avslutar Eva Lundgren Stenbom.

SPELPERIOD: V. 31 – 38 2016
PRESSBILDER: Finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
INFORMATION: Jeanette Söderwall, kommunikatör, 011-21 85 21, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se

OM FÖRESTÄLLNINGEN
Med sin cirkusvagn som scenografi bjuder Håll ihop – en cirkus på hjul på en energifylld och spännande gratisföreställning för alla åldrar.

Kittlande akrobatik på marken och i luften och magi som förundrar, av och med professionella cirkusartister. Men vad händer när repet är för kort, balansen för skakig eller händerna inte räcker för att hålla alla bollar...?

HÅLL IHOP.

”Om du bara skulle kunna sträcka den där brädan till mig… Ja, precis. Var inte rädd, kom lite närmare. Så, nu kan jag lägga den på tornet och jag kommer inte att ramla… Tack!”

Det här är mer än en föreställning. Håll ihop – en cirkus på hjul vill skapa gemenskap mellan alla som är där.

Medverkande: Magali Bancel, Mattias Lindström, Quentin Bancel och Mikael Lindström.

Välkommen till DIN TEATER!

Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Från och med 1 januari 2016 är Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.