En sprakande musikalshow på Östgötateatern

Mattias Carlsson, regissören bakom succén Familjen Addams, är tillbaka på Östgötateatern för att ge den klassiska kärlekshistorien Sound of Music nytt liv. Måndagen den 29 september kl.11.30 är journalister välkomna till en pressträff på Stora teatern i Norrköping för att träffa Mattias Carlsson och skådespelarna i ensemblen, som kommer att ge ett smakprov ur musikalen Sound of Music.

SPELPERIOD: Norrköping, Stora teatern, 4 okt 2014 – 3 jan 2015. Linköping, Stora teatern, 30 jan – 16 maj 2015
PRESSBILDER: Högupplösta bilder kommer att finnas på ostgotateatern.se/press fr.o.m. 29 sep INFORMATION & RECENSIONSBILJETTER: Linda Hagberg, informations- och marknadschef, 011-21 85 21, linda.hagberg@ostgotateatern.se

OM FÖRESTÄLLNINGEN
Maria, en ung blivande nunna, lämnar klostret för att arbeta som barnflicka hos familjen von Trapp. Kapten von Trapp, som sörjer sin avlidna hustru, behandlar sina sju barn som om de vore en del av hans besättning. Istället för att använda barnens namn har han gett dem en varsin visselsignal. Maria dyker upp som en virvelvind och blåser liv i huset och fyller det med musik och glädje. I bakgrunden hotar dock nazisternas framfart familjens lycka.

- Putsar man lite på den här musikalpärlan så förstår man varför den har blivit en av de mest populära familjemusikalerna någonsin, säger Mattias Carlsson.

Mattias tycker att Sound of Musics tillsynes enkla kärlekssaga egentligen är ganska komplicerad, eftersom berättelsen bygger på en verklig historia och faktiska personer.

Musik: Richard Rodgers
Text: Oscar Hammarstein II
Bok av: Howard Lindsay och Russel Crouse
Efter idé av: The Trapp Family Singers (Maria Augusta Trapp)
Översättning: Erik Fägerborn

Marta: Fanny Weghammar/Alva Turdén
Gretl: Elsa Östling/Paulina Lind

Sjungande statister:
Pontus Helander, Maria Olofsson, Maria Yngwe, Rebecka Dellskog, Christine Ankarsvärd och Jamie Hatcher.

Östgötateatern – Alla östgötars teater!

Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i Norrköping och Linköping. Repertoaren består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Teatern är också känd för sina musikaler.

Östgötateatern iscensätter årligen ett femtiotal produktioner med 700-1000 föreställningar som spelas för en publik på drygt 100.000 personer. Många av produktionerna ingår i teaterns turnéverksamhet.

Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, vars uppdrag är barn- och ungdomsteater. Ung scen/öst har två fasta scener, en egen i Linköping och en på Kulturkammaren i Norrköping.