Dokumentär om östgötsk tiggarteater väcker reaktioner i Rumänien

Östgötateaterns arbete med den dokumentära teaterföreställningen Bröllopsresan skildras i en rumänsk tv-dokumentär, som sändes nyligen med höga tittarsiffror och starka reaktioner.

Regissören och manusförfattaren Ylva Julén och skådespelaren Peter Sundberg har följt tiggarnas liv i Östergötland sedan i somras. Ur materialet har en berättelse om vår tid vaskats fram. I mötet mellan ett yrvaket och frustrerat Sverige och tiggarens utsträckta hand tvingas frågeställningar fram som slumrat i decennier.

Teaterföreställningens framväxt, ur hundratals intervjuer och situationer med tiggare och östgötar, väckte den rumänska tv-producenten Denisa Morarius intresse. Hon skildrar detta arbete i den tvådelade tv-dokumentären Paradise Lost: Reward Offered för tv-kanalen Antena 3.

- 1,2 miljoner tittare såg varje del och det är publikrekord för programserien In premiera, säger Denisa Morariu.

Denisa Morariu tror att det stora intresset beror på att berättelsen är ny och oväntad, ur ett rumänskt perspektiv.

- Det svenska intresset och bemötandet av de rumänska tiggarna står i klar kontrast till hur vi i Rumänien ser på frågan, menar hon.

Att film och teater ger röst åt tiggarna är en stor sak i Rumänien. Denisa Morariu vittnar om kraftfulla och skrämmande reaktioner efter visningen. En minoritet menar att tiggarna har samma existensberättigande som andra människor, medan en majoritet säger sig skämmas över att Rumänien görs till åtlöje. En vanlig synpunkt är också att rumänska tiggare borde benämnas som zigenare och inte som rumäner.

Inom kort ska Paradise Lost : Reward Offered läggas ut med engelsk undertext och Denisa Morarius förhoppning är att den ska visas i fler länder än Rumänien. Planer finns redan på en uppföljning.

- Det har varit en fantastisk och ögonöppnande upplevelse för mig och filmfotografen att få komma till Sverige och följa den här historien. Mötena i Sverige har lärt oss mycket om att inte vara likgiltig, säger hon.

RegissörenYlva Julén gläds åt tv-dokumentärens tittarmässiga framgångar. Hon beskriver Paradise Lost: Reward Offered som en välgjord skildring av alternativa förhållningssätt till ett rumänskt tabutema: landets egna fattiga.

- Vi går gärna vidare i kontakten med Rumänien och undersöker just nu möjligheterna för ett gästspel med Bröllopsresan. Att med berättelsen och dess starka rumänska tiggarkaraktärer – romer, rumäner, rudari – nå en rumänsk publik är både angeläget och utmanande, säger Ylva Julén.

Bröllopsresan har premiär på Stora Teatern i Norrköping den 31 oktober 2015 och nypremiär i Linköping den 5 februari 2016.

FAKTA BRÖLLOPSRESAN

Dramatiker: Ylva Julén
Dokumentär insamling: Ylva Julén och Peter Sundberg
Regi: Ylva Julén och Johan Huldt
Scenografi och kostym: Magnus Möllerstedt
Biträdande scenograf: Paul Garbers
Skådespelare: Maria Granhagen, Sven Angleflod, Jesper Barkselius, Peter Sundberg, Luiza Stanescu, Liselott Lindeborg, Karin Oscarsson, Christian Zell, Ali Sahimpor och Marika Strand m.fl.

PRESSBILD: Högupplöst bild finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
MER INFORMATION: Jeanette Söderwall, kommunikatör, 011-21 85 21, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se

Östgötateatern – Alla östgötars teater!

Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i Norrköping och Linköping. Repertoaren består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Teatern är också känd för sina musikaler.

Östgötateatern iscensätter årligen ett femtiotal produktioner med 700-1000 föreställningar som spelas för en publik på drygt 100.000 personer. Många av produktionerna ingår i teaterns turnéverksamhet.

Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, vars uppdrag är barn- och ungdomsteater. ung scen/öst har två fasta scener, en egen i Linköping och en på Kulturkammaren i Norrköping.