CAMERA - ny musikal om Ingrid Bergman

En helt ny musikal håller på att ta form – CAMERA. Under en öppen workshop i Linköping får publiken en unik möjlighet att se en del av arbetsprocessen. Projektet är ett samarbete mellan Östgötateatern och Högskolan för scen och musik i Göteborg. Förstaårsstudenterna på kandidatprogrammet för musikal deltar i workshopen tillsammans med skådespelare från Östgötateatern.

WORKSHOP: Linköping, Stora teatern, 30 maj kl. 16.00
MEDVERKANDE: Shirin Golchin, Irené Granehag,Hani Arrabi, Lina Eriksson, Caroline Gustafsson, Henriette Holgert, Johan Hwatz, Lukas Larsson, Erik Espinoza, Snorre Ryen Tøndel och Karin Oscarsson
KONTAKT: Jeanette Söderwall, kommunikatör, 011 21 85 21, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se

OM MUSIKALEN

CAMERA är en nyskriven musikal av Staffan Aspegren och Jan-Erik Sääf, som berättar historien om en kvinna som banade väg för flera av Hollywoods största skådespelerskor – Ingrid Bergman.

Ingrid Bergman ursäktade sig aldrig och valde alltid att gå sin egen väg. 1949 följde hon sitt hjärtas röst och lämnade det liv hon byggt upp i USA med sin svenska familj. Destinationen var Italien, där hon fick utlopp för sina konstnärliga ambitioner i filmer av Roberto Rossellini. De två inledde en kärleksrelation. Ingrid blev gravid och en av de största skandalerna i Hollywoods historia var ett faktum.

CAMERA handlar om en kvinna som levde sitt liv genom sin persona. Framför en kamera och bakom en mask. Ingrid skulle ha fyllt 100 år 2015.

OM STAFFAN ASPEGREN

Staffan Aspegren är en frilansande regissör med rötterna i Linköping. Staffan har arbetat med både teater, musikal och opera runt om i Sverige och i världen. Han har bland annat satt upp A funny thing happened on the way to the Forum på Östgötateatern, Sweeney Todd på Finlands nationalopera och Werther på Capetown Opera. Mellan åren 1985 och 1997 arbetade Staffan på Stora Teatern i Göteborg och därefter på GöteborgsOperan. Bland hans uppsättningar där kan nämnas Madama Butterfly, Sound of Music, A Chorus Line och Kiss me Kate.

Staffan är adjungerad professor i scenisk gestaltning med inriktning musikdramatik vid Högskolan för scen och musik vid Göteborgs Universitet. Han är också verksam som pedagog på operahögskolorna i Stockholm och Göteborg samt på Balettakademin i Göteborg.

Östgötateatern – Alla östgötars teater!

Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i Norrköping och Linköping. Repertoaren består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Teatern är också känd för sina musikaler.

Östgötateatern iscensätter årligen ett femtiotal produktioner med 700-1000 föreställningar som spelas för en publik på drygt 100.000 personer. Många av produktionerna ingår i teaterns turnéverksamhet.

Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, vars uppdrag är barn- och ungdomsteater. ung scen/öst har två fasta scener, en egen i Linköping och en på Kulturkammaren i Norrköping.