Blod och ben till Norrköping

Blod och ben är ett nyskrivet samtidsdrama om tro och övertygelser i vår tid. Det är också en mörk komedi om hopp och förtvivlan. Den 29 november har den kritikerrosade föreställningen Norrköpingspremiär på X-scenen, i samarbete med teaterkompaniet Lumor.

Välkommen att boka recensionsbiljetter och/eller intervjuer med regissören och dramatikern Oskar Thunberg och skådespelarna Eva Rexed, Krister Kern och Linda Lönnerfeldt.

En vårkväll i Kronobergsparken. Ett ensamt barn jagar efter sin boll nerför slänten mot bilvägen, och plötsligt bryts lugnet av skrikande bildäck och en dov smäll.

En liten samling människors vägar korsas denna kväll. En sexårig pojke, svävande mellan liv och död, och hans förtvivlade mamma. En sjukvårdare, en förbipasserande och en olycklig bilist. Någon står som förstenad medan någon annan skyndar till undsättning. Någon förhörs av polis. Någon ber.

Det är tretusen år sedan fader Abraham sägs ha tagit sin pojke i handen och begett sig till berget i Moria för att genomföra det yttersta offret. Med Blod och ben återvänder Lumor till denna klassiska myt. Pjäsen, som produceras i samarbete med Östgötateatern, är både en samtidsskildring och en betraktelse över de uråldriga berättelser som formar våra liv.

– Det finns tillfällen då vardagen stannar upp, då vi på allvar ställs inför de övergripande frågorna om varför vi finns här på jorden, och vad vi innerst inne vill göra av vår korta tid tillsammans. Den här pjäsen vrider och vänder på ett sådant ögonblick. Vad är det vi håller för heligt när det verkligen gäller? säger Oskar Thunberg, regissör och dramatiker.

SPELDATUM: Norrköping, X-scenen (Repslagaregatan 9) 29 november, 5, 7, 8 december kl. 18.00
PRESSBILDER: Föreställningsbilder finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
INTERVJUER OCH RECENSIONSBILJETTER: Jeanette Söderwall, kommunikatör, 070-535 01 75, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se

Text och regi Oskar Thunberg
Scenografi Hanna Cecilia Lindkvist
Ljuddesign Mira Eklund
Ljusdesign Olle Axén
Kostym- och maskdesign Patricia Svajger
Dockmakare Jenny Bjärkstedt
Dramaturg Magnus Lindman

Medverkande:
Eva Rexed
Krister Kern
Linda Lönnerfeldt

RECENSIONSCITAT
”Otroligt välskriven och dramaturgiskt genomarbetad” – Aftonbladet

”En pjäs med abrahamitiska anspråk, som samtidigt har roligt åt rollfigurernas totala tafatthet” - Dagens Nyheter

”Lumor gör aldrig sin publik besviken, Oskar Thunberg och Paula Stenström Öhman producerar pjäser som alltid hittar det som skaver, obehagliga rapporter från samtiden” - Svenska Dagbladet

OM OSKAR THUNBERG
Oskar Thunberg är skådespelare och regissör. Tillsammans med Paula Stenström Öhman är han också konstnärlig ledare för teatergruppen Lumor i Stockholm.

Som skådespelare har han synts på en lång rad scener genom åren, till exempel Göteborgs Stadsteater, Teater Tribunalen, Dramaten och Strindbergs Intima Teater. Han har synts i TV- och filmproduktioner som Monica Z, Upp till kamp och Fyra nyanser av brunt.

Oskar har också regisserat flera föreställningar för Lumor, senast Här kommer alla känslorna på en och samma gång, som spelades på Dramaten 2017-2018. Blod och ben är hans debut som dramatiker.

OM LUMOR
Lumor är ett scenkonstkompani som varit verksamma i Stockholm sedan 2004. Lumor har, under ledning av dramatikern och regissören Paula Stenström Öhman och sedan 2012 även skådespelaren och regissören Oskar Thunberg, tillsammans med en rad välrenommerade scenkonstnärer, utvecklat en estetik och ett tilltal som är unik i svensk scenkonst.

Lumor producerar nyskriven dramatik utan given gräns mellan det dokumentära och det fiktiva och med ett avskalat och lyriskt formspråk. Lumor söker ett direkt och öppet tilltal med förhoppningen att åskådaren ska känna sig avslappnad, inbjuden och fri att göra sina egna associationer och tolkningar.

Lumor har ingen fast scen utan samarbetar alltid med andra teatrar; Teater Tribunalen, moment:teater, Turteatern, Unga Klara, Stockholms Stadsteater/Fri Scen, Dramaten, Folkteatern Göteborg, Riksteatern med flera.