Afternoon Tea med poesi – Bergsklättrare

Östgötateatern anordnar Afternoon Tea med poesi för första gången någonsin.

Nästa lördag dukas teborden upp i övre foajén på Stora teatern i Linköping inför en poesiläsning med skådespelare ur teaterns ensemble. I ledning av skådespelaren och regissören Pontus Plænge har dikter av östgötapoeten Sture Axelson valts ut till detta tillfälle. Under våren kommer ytterligare tre Afternoon Tea med poesi att genomföras, med olika teman och skådepelare.

BERGSKLÄTTRARE - LINKÖPING
Datum: 18 januari
Plats: Stora teatern, Övre foajén Tid: kl. 15.00

BERGSKLÄTTRARE - NORRKÖPING
Datum: 25 januari
Plats: Stora teatern, Café Gycklaren Tid: kl. 15.00

Medverkande skådespelare: Caroline Harrysson, Peter Sundberg (Linköping)/Gustaf Appelberg (Norrköping), Pontus Plænge.

OM STURE AXELSON
Sture Axelson är en poet som föddes (1913) och växte upp i Linköping. Han studerade latin vid Uppsala universitet och disputerade 1944 med en avhandling om den romerske poeten Claudianus. Axelson var lektor i latin vid Norrköpings läroverk (De Geergymnasiet) från 1951 till förtidspensioneringen 1969, då hans neurologisk-reumatisk sjukdom gjort honom nästan helt orörlig.

Axelson debuterade som poet 1938 med diktsamlingen Vägarna på slätten. Hans poesi präglades mycket av hans sjukdom och innehöll alltid en grundton av svärta. Dikterna utvecklades under åren från att vara idylliska till samtidssatiriska. Axelson skrev också fyra romaner och översatte italiensk samtidspoesi, samt latinska texter.

Axelson var sängliggande de sista åren och vårdades av sin mor. Hon tog också diktamen på de sista samlingarna, då Axelson inte längre kunde använda penna. Han dog i Norrköping 1976.

Hundra år efter Axelsons födelse, skrev hans forna latinelev Olov Hertzman en monografi över hans verk - En kämpande poet. Sture Axelsons liv och diktning (Ellerström 2013). Hittills är det den enda skrift som finns om Axelson och hans verk, som idag är oförtjänt bortglömda.

Poesi:
Vägarna på slätten, 1938
Sommaren är kort, 1943
Lyktor om aftonen, 1945
Och plötsligt är det kväll, 1948
Som i en immig spegel, 1952
De ryska furstarna, 1965
Nio nattstycken, 1969
Den lille tobaksodlaren, 1971
Vuxenutbildning, 1972
I kollisionens ögonblick, 1973
Nyheter från Norrköping, 1974
Bergsklättrare, 1975

Romaner:
Nästa sommar, 1946
Claudianus, 1958
Vår segers dag, 1964
Brev rodnar inte, 1971

FÖR MER INFORMATION:
Pontus Plænge, skådespelare och regissör, 073-600 14 03, pontus.plaenge-jacobsson@ostgotateatern.se
Linda Hagberg, informations- och marknadschef, 011-21 85 21, linda.hagberg@ostgotateatern.se

Östgötateatern – Alla östgötars teater!

Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i Norrköping och Linköping. Repertoaren består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Teatern är också känd för sina musikaler.

Östgötateatern iscensätter årligen ett femtiotal produktioner med 700-1000 föreställningar som spelas för en publik på drygt 100.000 personer. Många av produktionerna ingår i teaterns turnéverksamhet.

Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, vars uppdrag är barn- och ungdomsteater. Ung scen/öst har två fasta scener, en i Elsas Hus i Linköping och en i Kulturkammaren i Norrköping.