Årets nycirkusfestival presenteras i Finspång

Välkommen till presentationen av den andra upplagan av den internationella nycirkusfestivalen Cirkusslottet och dess program. Bland de bokade akterna finns artister från Brasilien, Finland och Frankrike. Nyheter för i år är bl.a. dubbelt så många festivaldagar och ett cirkusresidens.

Den första upplagan av Cirkusslottet blev en succé. Ett festivalområde med massor av spännande aktiviteter och fantastiska internationella föreställningar slog i augusti 2017 publiken med häpnad.

I augusti 2018 är det dags igen. I år är festivalen dubbelt så lång och publiken kan se fram emot hela tio dagar av internationell världscirkus, bl.a. med Norrköpingsbördiga Sirqus Alfon som i fjol kammade hem priset för bästa föreställning på en av världens största scenkonstfestivaler (Adelaide Fringe) och som även har figurerat i America´s Got Talent.

En annan nyhet är att Finspångs kommun, inom ramen för Nycirkus Öst, kommer att arrangera cirkusresidens under sommaren. Resultatet blir bl.a. ett uruppförande av ett helt nytt verk kallat TVÅ av Henrik & Louise, två av Sveriges mest etablerade cirkusartister. Parakrobaterna Henrik Agger och Louise Bjurholm Euler är utbildade i Moskva och kända från bl.a. Cirkus Cirkörs föreställningar. Vid presskonferensen kommer de att presentera några hisnande smakprov av yttersta världsklass!

På plats vid pressträffen den 20 april kl. 11.00 finns festivalens konstnärlige ledare Lars Wassrin, årets festivalproducent Josefin Rosales, Finspångs kommuns kommunalråd Ulrika Jeansson (S) och kultur- och utbildningsråd Stefan Carlsson (V), Östgötateaterns teaterchef Johan Celander, regionråd Anita Jernberger (L) samt representanter för Siemens och NCC.

PRESSTRÄFF: Kulturhuset Finspång (Övre salongen) 20 april kl. 11.00
FESTIVAL: Cirkusslottet Finspång (Slottsparken/Bruksparken) 10-19 augusti 2018
PRESSBILDER: Föreställningsbilder finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
KONTAKTPERSON: Lars Wassrin, konstnärlig ledare för festivalen och kulturutvecklingschef i Finspång, 0122-855 02, lars.wassrin@finspang.se

KORT OM FESTIVALEN
Under tio dagar i augusti kommer det att bjudas på högkvalitativ samtida cirkus från hela världen i de två stora cirkustälten i Slottsparken i Finspång. Det blir även flera härliga utomhusföreställningar i Bruksparken.

Det breda programmet rör sig från Cirkus I love yous fusion av livemusik och cirkus, Sisus Sirkus galna upptåg på hög höjd i samarbete med det Finskspråkiga förvaltningsområdet i Finspångs kommun och Sirqus Alfons förtrollade tv-spelsvärld till performance med parakrobaterna Henrik & Louise i samarbete med Hallsbergs kommun, medryckande humor med brasilianska Tutu Marques och feministisk punkcirkus med M.P.A.C. och den beryktade föreställningen Hairy Tales. Dessutom ges Östgötateaterns nya energifyllda familjeföreställning samt Pop-up med medverkande från Norrköpings Ungdomscirkus, Norrköpings Cirkus & Varieté och Frisksport Ljungsbro. Läs mer om föreställningarna på www.ostgotateatern.se/cirkusslottet.

Många av föreställningarna kommer även att ges som skolföreställningar. Utöver detta bjuds det på olika typer av prova på-aktiviteter, workshops och seminarier för barn, ungdomar och vuxna, däribland Barnens byggskola med NCC samt ett konstnärligt projekt med den lokale konstnären Olav Lunde som bygger en skulptur live under festivalperioden tillsammans med tonåringar från Finspång.

KORT OM NYCIRKUS ÖST
Cirkusslottet Finspång är en del av det treåriga utvecklingsprojektet Nycirkus Öst, med syfte att stärka nycirkusens utveckling i Östergötland, öppna för internationella influenser och ge regionens invånare ökade möjligheter till berikande upplevelser, delaktighet och utövande inom konstformen. Bakom projektet står Region Östergötland, Finspångs kommun och Östgötateatern, med stöd av Kulturrådet. Samarbetspartners för 2018 års festival är Siemens och NCC.

Välkommen till DIN TEATER! Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler och nycirkus. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.