Karin Oscarsson och Viktor Björkberg i Gegget. Foto: Niclas Fasth.

Parförhållandets koreografi inviger X-scen i Linköping

Den 13 maj kommer Gegget – en kärlekshistoria – inviga Östgötateaterns nya experimentscen i Linköping. Gegget är skriven av Karin Oscarsson som nyligen gjort succé i soppföreställningen Den sjunde vågen med Marie Fredrikssons musik. På scenen syns även Viktor Björkberg och för koreografi står Camilo Ge Bresky.

- Teaterns experimentscen har tidigare bara funnits i Norrköping, men äntligen kan vi öppna en ny X-scen i Linköping. Här experimenterar och undersöker vi - och kastar oss ut för en publik som vill ha starkare, smalare och galnare grejer. X-scenen är ett komplement till den breda repertoaren samt en plats för konstnärlig utveckling och spontana påhitt, säger Nils Poletti, teaterchef Östgötateatern.

För att fira detta bjuder vi in till samtal och exklusiva smakprov ur föreställningen Gegget i samarbete med Skilsmässopodden – en podcast om relationer och separationer av Magnus Abrahamsson och Marit Danielsson. Hur mycket nöd och hur lite lust kan en relation tåla? Vart börjar du och slutar jag i denna komplicerade gegga av förväntningar och begär?

Gegget x Skilsmässopodden

• Onsdag 4 maj kl 18.00
  • X-scenen i Linköping (ung scen/öst, Elsa Brändströms gata 3A)
  • Programmet är gratis men kräver platsbokning:

Magnus Abrahamsson har varit manusförfattare och producent för ett flertal stora dramaserier, långfilmer och dokumentärer. Tidigare ensemblemedlem i Pistolteatern där han spelade och skrev pjäser. Abrahamsson driver med sin partner Marit Danielsson Skilsmässopodden, och tillsammans har de givit ut boken "Lyckligt Skild". Just nu är han även aktuell med kriminalromanen Underström.

Om föreställningen Gegget

• PREMIÄR: Fredag 13 maj kl 19
  • SPELPERIOD: 13 maj - 20 maj på X-scenen Linköping hos ung scen/öst

Låt dig svepas med i parförhållandets komplicerade koreografi i denna varma, musikaliska historia som belyser livets berg- och dalbana där små och stora funderingar bjuder både på skratt och tårar. Gegget är en romantisk och fysisk föreställning med hög igenkänningsfaktor - om konsten att hålla kärleken vid liv när vardagsberget ska bestigas tillsammans.

- Med Gegget vill jag utforska balansen mellan rörelse och text, med både humor och allvar - och mejsla fram en berättelse om vad det kan innebära att vara i en kärleksrelation, med allt bagage vi bär med oss. Vi ser fram emot att äntligen möta publiken på teaterns nya scen! säger Karin Oscarsson, regissör och skådespelare.