138 solpaneler har installerats på Orusts Sparbanks tak i Henån. Bankens vd Mikael Gustafsson och vice vd Ann-Louise Olsén är nöjda med satsningen.

Orusts Sparbank satsar på solceller

Vi håller ställningen, skojade personalen på Orusts Sparbank under hösten när huvudkontoret i Henån var omringat av byggställningar. Nu är arbetet på taket färdigt och 138 solpaneler väntar nu på att vårsolen ska komma fram.

– Det känns jättebra att ta ytterligare steg i vårt hållbarhetsarbete med att nu installera en solcellsanläggning, kommenterar vd Mikael Gustafsson satsningen.

Bankens arbete har fortsatt som vanligt under byggnationen och solcellerna kommer att minska behovet att köpa el med runt 40 procent.

–Taket är inte tillräckligt stort för att vi skall kunna försörja oss helt med egen el. Anläggningen med sina 138 paneler är på cirka 50 000 kilowatt.

Förutom solceller installerades även ett batteripaket och i framtiden finns planer på solceller även på kontoret i Ellös.

– Vi vill skapa förutsättningar för privatpersoner och företag att bo och verka lokalt på Orust. Då är det helt rätt att vi även producerar elen lokalt på Orust, säger Mikael Gustafsson.