Jason Diakité tar emot Orusts stora Evert Taube-pris på Nösundsgården

Jason Diakité, eller Timbuktu som vi också känner honom, får Orusts stora Evert Taube-pris 2023

Ett samtidsperspektiv, ett neopoetiskt uttrycksätt, avancerad ordjonglering och mångfasetterade berättelser fyllda av kärlek, espri och rättvisepatos gör Jason Diakité till en värdig mottagare av Orusts stora Evert Taube-pris 2023.

Orusts stora Evert Taube-pris är instiftat av Orusts Sparbank och Orust kommun. Priset är på 50 000 kronor och ska ges till lyriker som skriver i Evert Taubes anda. Priset delas ut en gång per år.

Tack från Jason

”Jag har väldigt dålig koll på Taube, dock är äran att få ett pris i hans namn enormt då jag förstått att hans lyrik är en del av den svenska nationalskatten. Jag tackar och bockar och hoppas att min bästa lyrik ligger framför mig.”

Tidigare pristagare

2011 var första gången som Orusts Stora Evert Taubepris delades ut. Priset gick då till Ulf Lundell. Följande års pristagare har varit 2012 Eva Dahlgren, 2013 Håkan Hellström, 2014 Peter LeMarc, 2015 Veronica Maggio, 2016 Mauro Scocco, 2017 Kenneth Gärdestad, 2018 Bo Sundström, 2019 Niklas Strömstedt 2020 Melissa Horn 2021 Tomas Andersson Wij 2022 Annika Norlin