Annika Norlin mottog Orusts stora Evert Taubepris 2022.

Annika Norlin tilldelas Orusts stora Evert Taube-pris

Att med ett modernt och rytmiskt bildspråk teckna dagens samhälle och dess företeelser, sett genom ett klangfullt och visionärt öga, gör Annika Norlin till en värdig mottagare av Orusts stora Evert Taube-pris 2022.

Orusts stora Evert Taube-pris, som ses som ett av Sveriges mest prestigefyllda pris inom den moderna musiklyriken, delas i år ut för tolfte gången av Orusts Sparbank och Orust kommun.

Tack från Annika Norlin

"Förutom att jag är både glad och mallig över att få Orusts stora Evert Taube-pris så är jag dessutom väldigt glad att det finns såna har priser överlag, som lyfter blicken till historieberättande i musik.

Evert Taube var ju naturligtvis en mästare på detta. Hans musik är av det slaget att jag hört den så mycket på tv och i radio att jag kunnat orden långt innan jag förstått innebörden av dem. Det är rätt mäktigt att tänka att man var sju bast och kunde ord som "lmånbelyst", "manton" och "bli purrad uti en skans" bara för att de skrevs så svängigt.

Nu, som vuxen, förstår jag vilket persongalleri, vilka platser och vilka mångfacetterade känslor han målade upp."

Orust stora Evert Taube-pris

Priset instiftades av Orusts Sparbank och Orust kommun i samarbete med TaubeSpelen 2010 och riktar sig till lyriker som skriver i Evert Taubes anda. Prissumman är på 50 000 kronor.

Tidigare pristagare

2011 var första gången som Orusts Stora Evert Taubepris delades ut. Priset gick då till Ulf Lundell. Följande års pristagare har varit 2012 Eva Dahlgren, 2013 Håkan Hellström, 2014 Peter LeMarc, 2015 Veronica Maggio, 2016 Mauro Scocco, 2017 Kenneth Gärdestad, 2018 Bo Sundström, 2019 Niklas Strömstedt 2020 Melissa Horn 2021 Tomas Andersson Wij