Orsa Grönklitt står återigen värd för Ski Classic 2025

Orsa Grönklitt står återigen värd för Ski Classic 2025

Under vecka 7, år 2025, är det återigen dags för oss i Orsa Grönklitt att välkomna deltagare och åskådare till Ski Classic, den prestigefyllda långloppscupen som årligen lockar tusentals entusiaster från hela världen. I år står Orsa Grönklitt värd för två spännande dagar med tävlingar: Grönklitt Criterium 61 på lördag 15 februari och Grönklitt ITT på söndag 16 februari.

Ski Classic är en serie långlopp i längdskidåkning som sammanför elitåkare i en spännande och utmanande miljö. Tävlingarna är kända för sin höga standard och förmåga att generera stort medialt intresse, vilket bidrar till att främja såväl sporten som tävlingsorterna.

"Att arbeta med Ski Classic tillsammans med Orsa Grönklitt, ger en fantastisk erfarenhet. Vi lär oss något nytt varje år som vi kan utveckla och har riktigt kul tillsammans under dessa dagar. Samarbetet med organisationen fungerar klockrent och efter många år av att arrangera skidtävlingar här i Orsa Grönklitt ser jag verkligen fram emot att än en gång välkomna världens bästa skidåkare till dessa banor," säger Martin Holmstrand, tävlingsledare för Ski Classics-tävlingarna.

Tomas Bredberg, ansvarig för Längdcentrum i Orsa Grönklitt, understryker tävlingens betydelse: "Ski Classic sätter inte bara Orsa Grönklitt på kartan, utan bidrar också avsevärt till marknadsföringen av hela Orsa som kommun. Tävlingen genererar betydande tv-tid och ökat intresse för Orsa, vilket märks tydligt på sökvolymerna under tävlingshelgen. Det är en viktig del av vår strategi att marknadsföra regionen som en ledande destination för vintersport."

Orsa Grönklitt ser fram emot att än en gång stå värd för Ski Classic Pro Tour.