Flowtrailen i Orsa Grönklitt

Orsa Grönklitt fortsätter att satsa på cykling – spännande nyheter och evenemang för sommaren 2024

Varje år strävar vi efter att utveckla och förbättra cykelupplevelserna i Orsa Grönklitt. Cyklingen är en stor del av sommaraktiviteterna och under pandemin upptäckte allt fler av våra besökare charmen med cykling.

Vi erbjuder flera olika cykelvarianter för att tillgodose alla i familjen.
Gravel: För den som vill utforska grusvägar och uppleva en blandning av natur och utmaning.
Flowtrail: Perfekt för den som älskar fart, med banor som erbjuder mjuka svängar och smidiga stigningar.
Skillsarea: En träningsplats där cyklister kan förbättra sina tekniska färdigheter på en kontrollerad yta.
Skillstrail: För de som vill testa sina färdigheter på tekniska stigar.
Stigcykling: Upplev naturen på nära håll med cykling längs natursköna stigar.
Landsvägscykling: För den som föredrar att cykla på asfalterade vägar och njuta av längre turer i en vacker miljö.

Inför sommaren 2024 presenterar vi några spännande nyheter för våra cykelentusiaster.

Flowtrail från toppen: Vi bygger ut vår flowtrail, som kommer att sträcka sig hela vägen från toppen av anläggningen. Flowtrailen beräknas vara klar till midsommar och kommer att erbjuda en spännande cykelupplevelse.

Downhill från Toppen ned för Bananen: Under sommaren bygger vi vår första Downhill-led. Leden kommer att gå från Toppstugan och nedför den alpina nedfarten "Bananen". Målsättning är att få klart leden under sommarsäsongen.

MTB-läger för tjejer: I år anordnar vi vårt första MTB-läger för tjejer, den 15-18/8. Ett läger är för dig som är nybörjare på MTB-cross country. Tillsammans med våra erfarna instruktörer kommer du att få slipa på din cykelteknik, utmanas på våra stigar och leder, få bra tips och råd samt njuta av en massa härliga aktiviteter runt omkring på vår anläggning.

Orsa GRVL: För andra året i rad, den 3 augusti, kör vi i samarbete med CK Uven ett renodlat gravellopp: Orsa GRVL. Detta är ett spännande grusvägslopp som tar dig med på en hisnande cykeltur genom vacker natur.

Utöver dessa nyheter fortsätter vi att investera i upprustning våra befintliga cykelleder, ett återkommande arbete som vi lägger mycket kraft och omsorg i. Detta säkerställer att våra leder alltid är i bästa möjliga skick för våra besökare.

Vi i Orsa Grönklitt har länge varit en del av nätverket Biking Dalarna och sedan förra året är vi även klassificerade som en Outdoor Qualified-anläggning. Tillsammans med flera andra aktörer i Dalarna kommer vi att delta i Outdoormässan på Djurgården i Stockholm den 25-26 maj. Under mässan kommer vi att erbjuda ett unikt paketerbjudande som endast kan bokas på plats. Vi välkomnar er att besöka mässan och låta oss inspirera er med allt som vackra Dalarna och framför allt Orsa Grönklitt har att erbjuda.