Sveriges populäraste kex blir muffin

Varje sekund äts det sex Ballerinakex i Sverige. Ballerina har etablerat sig som svenskarnas populäraste kex och nu ska det dubbla kexet med nougatfyllning förvandlas till muffin. Ballerina Minimuffins är Göteborgs Kex senaste satsning och kommer nu i portionsförpackningar. – Från knaprigt kex till saftig muffin med krämig nougatfyllning. Ballerinafansen kommer att få något att bita i, säger Linda Edlund, produktchef Ballerina. Göteborgs Kex har tillverkat kakor i över 100 år och det första Ballerinakexet gjordes redan 1963. Sedan dess har Ballerina etablerat sig som Sveriges populäraste kex och de allra flesta svenskar har i dag någon form av relation till den lilla runda Ballerinan. Kexet är också en ständigt återkommande gäst på barnkalas och ett måste för många i picknickkorgen. Nu byter det populära kexet skepnad och blir minimuffin. Smaken är densamma och nougatfyllningen följer med, men som en krämig fyllning i mitten. - Muffinstrenden går aldrig över, den bara ändrar sig lite. Vad passar då bättre än att göra en mjuk variant av svenska folkets favorit, säger Linda Edlund. Ett kex som engagerar Det är få kakor som engagerar folk så mycket som Ballerina gör. Åsikterna är många om hur det tudelade kexet bäst intas och vilken dryck till som gör det mest rättvisa. En del föredrar att dela på kexet och långsamt äta fyllningen först, andra tar ett bett rakt av. Just den diskussionen kommer troligen inte Ballerina Minimuffins att skapa. Ballerina Minimuffins kommer att säljas i butiker i hela landet. Ballerina Minimuffins finns i två storlekar; ett multipack om åtta som väger 160 gram och kostar 29,90 kronor och ett singelpack som väger 20 gram till priset av 4,90 kronor. För digital bild och pressmeddelande, gå in på: www.newsdesk.se/pressrum/goteborgskex För mer information kontakta gärna: Åsa Scherling, PR-ansvarig Göteborgs Kex, tfn: 0706-08 02 24. asa.scherling@procordiafood.com Linda Edlund, produktchef Ballerina, Göteborgs Kex, tfn: 070-6470243. Om Göteborgs Kex Göteborgs Kex är Sveriges ledande leverantör av kex och kakor. Göteborgs Kex utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Ballerina, Singoalla, Brago, Café Brownie, SmörgåsKex, Digestive och Kung Oscar. Produktion sker vid företagets fabriksanläggning i Kungälv. Göteborgs Kex AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.