​Stolthet och transparens i fokus när Orkla Foods Sverige överlåter Instagramkontot till medarbetarna

För att öka insynen i ett av Sveriges största livsmedelsföretag har Orkla Foods Sverige varannan vecka sedan årsskiftet låtit medarbetare ta över företagets officiella Instagramkonto. Nästa vecka får följarna hänga med vd Henrik Julin på jobbet.

Sedan början av året har Orkla Foods Sverige varannan vecka låtit medarbetarna ta kontrollen över företagets officiella konto på Instagram. Följarna har fått en inblick i allt från hur det är att arbeta som gastronom på innovationsavdelningen och brand manager på marknadsavdelningen till inköpare av råvaror och produktionsledare på fabrik.

– Dagens konsumenter vill veta varifrån maten de äter kommer och hur det går till när den tillagas. Genom våra medarbetarveckor har vi velat bidra till en ökad förståelse för hur vi som livsmedelsföretag arbetar på ett ansvarsfullt sätt och det finns inga som kan beskriva det på ett bättre och mer ärligt sätt än våra egna medarbetare, säger Helén Knutsson, kommunikationschef på Orkla Foods Sverige.

Sedan initiativet drog igång har ett 20-tal medarbetare fått dela med sig av sin vardag på jobbet. Näst på tur är Orkla Foods Sveriges vd Henrik Julin som tar över kontot vecka 48. Gensvaret har varit väldigt positivt och antalet nya följare har ökat som mest under medarbetarveckorna. Men även internt har initiativet gett positiva effekter.

– Genom att våga engagera hela företaget i den externa kommunikationen har vi upptäckt vilken oerhörd potential som vilar i att låta våra egna medarbetare vara kommunikatörer. Stoltheten går inte att ta miste på, säger Helén Knutsson.

Följ Orkla Foods Sverige på Instagram: www.instagram.com/orklafoodssverige